Stigende interesse fra coronapressede forældre for Københavns telefonlinje

Efter lanceringen af en rådgivningslinje for Københavns Kommunes coronapressede forældre, er interessen støt stigende. Socialforvaltningen oplyser, at man forventer, at interessen vil fortsætte, og socialborgmester Mia Nyegaard (R) mener, at den kan medvirke til, at færre udsatte skal »samles op« bagefter.

Mia Nyegaard fra Radikale Venstre, socialborgmester i Københavns Kommune. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anne Bæk

Flere kommuner har søsat telefonlinjer, som skal yde hjælp og støtte til pressede forældre under coronakrisen, der både betyder isolation, karantæne, hjemmeskole og arbejde.

Københavns Kommune er den seneste, der har lanceret telefonlinjen. En anonym en af slagsen, der har til hensigt at rådgive forældre og børn.

Efter at rådgivningslinjen gik i luften i sidste uge, er interessen steget fra fire henvendelser første dag til 20 henvendelser i går.

Københavns Kommunes socialforvaltning oplyser, at man forventer, at tendensen vil fortsætte.

Mia Nyegaard (R), der er socialborgmester i København, fortæller, at interessen for hende at se skyldes, at telefonrådgivningen henvender sig til to grupper – udsatte familier og alle de andre.

»Muligheden for, at man lige kan ringe og spørge, hvordan man taler med sit barn om det. Jeg vil sige, at i forhold til at deeskalere nogle af konflikterne, så vi ikke lige pludselig står med vold i familierne eller anbringelser, så vil jeg meget hellere have en telefonlinje,« siger hun.

Og mener du, at en telefonlinje kan være med til at løse det problem?

»Den henvender sig til alle. Alle har lov til at ringe, og det er også anonymt. Det kan være stort og småt. Jeg vil i hvert fald hellere have, at folk ringer, end at der opstår større konflikter,« siger hun.

I Gentofte har man åbnet samme tilbud.

Pædagogisk Psykologisk Rådgivning i Gentofte Kommune tilbyder ligeledes telefonrådgivning til børnefamilier, der føler sig under pres, mens skoler og daginstitutioner landet over er lukket ned.

Ulla Darre, der er chef for Børns Sundhed og Forebyggelse i Gentofte Kommune, fortalte 24. marts til Berlingske, at tilbuddet forhåbentligt bliver et supplement til at søge råd i en hverdag, der er ny for os alle.

»Vores opgave er grundlæggende i samarbejde med de voksne at skabe grobund for udvikling, læring og trivsel for enkelte børn. Det plejer vi at gøre i skoler og dagtilbud og med forældrene, men lige nu er to af parterne lukket ude, fordi skoler og dagtilbud er lukket,« sagde hun.

For Mia Nyegaard at se er der alvorlige ting på spil, og hun frygter, at der ligger et enormt arbejde og lurer efter krisen.

»Nogle af de familier ved godt, at de har brug for hjælp,« siger hun

»Der er da mange, som ikke kommer til at ringe, men jeg synes, at det er vigtigt, at den er der og vigtigt for dem, der er mere udsatte. Dem beder vi også om at benytte nødpasning, og det er utrolig vigtigt.«

Mia Nyegaard håber, at rådgivningslinjen kan bidrage til, at man måske ikke skal »samle så mange op igen bagefter«.

»Man spørger ikke nok om, hvad det kommer til at betyde for folk, som har angst. Der kommer til at være en kæmpe gruppe, som vi kommer til at skulle samle op bagefter, og der tænker jeg, at hvis en telefonlinje kan gøre, at det er lidt færre, så er det en kæmpestor hjælp,« siger hun.

Har man brug for at benytte sig af telefonlinjen er nummeret 2917 2514, og der er åbent for telefonerne alle dage fra kl. 10-21.