Sådan kommer Danmarks nye radiokanal til at lyde – ifølge sig selv

Radio Loud, der i dag har vundet udbuddet om den nye kulturkanal på DAB-frekvensen, har i sin ansøgning til Kulturministeriet skrevet et »mission statement«. Her giver de et overordnet indblik i, hvad der fremover skal fylde din øregang, når Radio24syv lukker og slukker ved udgangen af denne måned. Lyttere under 32 år vil være i fokus med musik højt på dagsordenen.

topfoto
Loud kommer ikke til at være en decideret musikkanal, men musik kommer alligevel til at være i højsædet, hvilket blandt andet afspejler sig i, at Roskilde Festival, Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og spillestedet Vega er at finde blandt stifterne. Her er det superstjernen Taylor Swift. Fold sammen
Læs mere
Foto: Anagela Weiss/Ritzau Scanpix

Radio24syv tabte tirsdag udbuddet om at drive en DAB-radiokanal de kommende fire år. Sendetilladelsen er i stedet gået til den nye spiller på banen, Loud, som har allieret sig med en række aktører fra det danske kulturliv, såsom Roskilde Festival, spillestedet Vega, Nationalmuseet, kommunikationsmuseet Enigma, Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og teatret Mungo Park.

Men hvad kan vi så forvente af den nye DAB-kanal? Et dyk ned i Louds ansøgning om sendetilladelsen kan måske gøre os klogere.

»LOUD: ET MANIFEST TIL FREMTIDEN.«

Med disse versaler indleder Danmarks kommende DAB-kanal sit »Mission Statement,« der indgår i ansøgningen om at få del i sendefladen de kommende fire år.

Louds »manifest til fremtiden« lægger ud med at affyre en A4-sidelang bredside mod den øvrige taleradio her til lands, som ifølge Loud primært har spejlet den »veluddannede, vellønnede, velforsynede, veletablerede, velaldrende borger«.

»Loud vil skabe en moderne tale- og kulturkanal for den yngste halvdel af befolkningen. Et lydunivers, hvor de unge kan genkende sig selv, deres værdier, livserfaringer og hverdag,« lyder det i ansøgningen, der nu er at finde på Kulturministeriets hjemmeside.

Loud ønsker at sætte dagsorden sammen med de »digitalt indfødte, skrøbelige, studerende, gamende, larmende, uetablerede, nysgerrige, stærke, sjove, ja på alle måder vidunderlige unge i Danmark.«

Loud bruger i ansøgningen meget plads på understrege, i hvor høj grad kanalen kommer til at være i ørehøjde med lytterne. Dem under 32 år altså – »uagtet hvor man bor i landet,« som det ligeledes står i ansøgningen.

Konstruktive nyheder, holdninger, værdier – og musik

Ifølge Louds ansøgning vil man vægte løsningsorienteret og konstruktiv journalistik højt, fordi »Generation Y ikke blot vil fodres med overskrifter.« Sproget i nyhedsjournalistikken skal ligeledes afspejle målgruppens eget, lyder det.

Den kommende radios nyhedsredaktion vil være bemandet i døgndrift med ca. 24 journalistiske medarbejdere, blandt dem vil seks være placeret i Svendborg, Kolding, Aarhus, Thy og Ringkøbing/Holstebro. Det skal sikre en bred aktualitetsdækning over hele landet.

Uden for nyhedsrummet vil man veje »views« ligeså højt som »news«, står der i ansøgningen.

»Værterne er stærke personligheder, med deres meningers mod, men også med evnen til at lytte og lysten til at gå i dialog med lyttere og medvirkende,« skriver de og uddyber, at der vil være plads til både »kloge koner« og »grædekoner«.

Musik vil også være i højsædet for den nye kanal. Loud beskriver selv i deres ansøgning om udbuddet, at musik på kanalen altid vil være »formidlet og fagligt funderet.«

Fokus vil ligge på ny dansk musik, der »bevæger og beriger lytteoplevelsen«.