Professor om skolenedlukning: »Teenagehjerner er afhængige. De er afhængige af at være sammen med andre teenagehjerner«

Tusindvis af børn sidder fortsat hjemme foran skærmen og modtager virtuel undervisning som følge af coronanedlukningen. Anne Thorup er professor i børne- og ungdomspsykiatri, og hun mener, at nedlukningen har store konsekvenser for de unge, særligt for dem i alderen 14-18 år, hvis hjerner er »under ombygning«.

»Børn og unge er i en alder, hvor de virkelig har brug for at være sammen med nogen, der minder om dem selv, for at udvikle sig bedst muligt. Så det sociale drive er enormt vigtigt i den her alder. Derfor er det de unge, der er allerhårdest ramt af den her lockdown,« fortæller Anne Thorup, professor mso i børne- og ungdomspsykiatri. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

På mandag får elever i 0.-4. klasse lov til at komme tilbage til klasselokalet, men resten af de danske børn og unge må fortsat sidde derhjemme og modtage undervisning.

Og det har konsekvenser, mener Anne Thorup, professor mso i børne- og ungdomspsykiatri ved Region Hovedstaden.

Hun siger, at det sociale er en afgørende del af de unges hverdag, og at nedlukningen af skoler derfor har store konsekvenser.

»Børn og unge er i en alder, hvor de virkelig har brug for at være sammen med nogen, der minder om dem selv, for at udvikle sig bedst muligt. Så det sociale drive er enormt vigtigt i den her alder. Derfor er det de unge, der er allerhårdest ramt af den her lockdown,« fortæller hun.

Det er ikke kun Anne Thorup, der anser de unges sociale liv som afgørende for deres trivsel.

»Jeg læste for nylig en videnskabelig artikel om sund og normal udvikling for unge, som siger, at teenagehjerner er afhængige af at være sammen med andre teenagehjerner. De har behov for at spejle sig socialt i det samvær og den kontakt, der opstår, når man er sammen med nogen, der ligner én selv. Og det mister de jo, når de sidder derhjemme foran skærmen,« fortæller hun.

Det sociale har betydning

Selv når vi sætter os foran skærmen til virtuel undervisning eller til møder, begynder hjernen at lede efter »sociale cues«, fortæller Anne Thorup. Og det kan udmatte hjernen, fordi de ikke er der på samme måde som i den fysiske verden.

»Det sociale omkring et læringsmiljø er helt afgørende for, at man kan lære. Forskning viser, at for at vi kan lære noget som mennesker, er vi afhængige af den sociale kontekst,« siger hun og fortsætter:

»Vi bliver bare nødt til at anerkende, at virtuel undervisning ikke er lige så god læring, som det er at være i skole, fordi alt det her sociale rundt om mangler. Især ikke når man er 14-18 år, hvor man er i en løsrivelses- og selvstændighedsproces, og ens hjerne populært sagt er 'under ombygning'.«

Anne Thorup tror derfor, at nedlukningen kan skabe konsekvenser for de blandt andet unges sociale færdigheder:

»Vi kommer til at se effekter om nogle år i de her børns sociale udvikling, for de får ikke samme mulighed for at øve sociale relationer med jævnaldrende. Gymnasieelever har skrevet under på, at de synes, at deres undervisning er blevet dårligere, så man kan også frygte, at det går ud over deres faglighed, og at de bliver mere skoletrætte.«

Efterskoleelever frustrerede

Berlingske har tidligere beskrevet, hvordan efterskoleelever er frustrerede over, at de ikke kan komme tilbage til deres skoler, som de selv anser for at være en »nærmest lukket boble«.

Anne Thorup kan godt se, hvorfor det kan medføre stor skuffelse for de elever, der har set frem til et efterskoleophold.

»Det er klart, at hvis man har sat et år af sit liv af til at give sig hen til et socialt hav af venner og relationer på en efterskole, hvor man gerne skulle prøve sine grænser af, finde sig selv og prøve at være væk hjemmefra, så er det jo en kæmpe skuffelse og et kæmpe tab,« siger hun og henviser til, at fraværet af fysisk skoleundervisning blandt børn og unge særligt vil gå hårdt ud over én gruppe:

»Vi kan allerede se, at det her går hårdt ud over psykisk sårbare børn og unge, som i højere grad får angst- og depressionssymptomer. Og det er alvorligt.«