Porno, dans og data: Det bør du vide om børnenes yndlingsapp, TikTok

Det sociale medie TikTok har tiltrukket millioner af brugere, og mange af dem hører til den yngre aldersgruppe. Mediet er endt i en række storme med beskyldninger om blandt andet porno, misbrug af brugerdata og uklare retningslinjer. Læs her, hvad du skal være opmærksom på som forbruger eller forælder til en bruger af den populære danseapp.

TikTok er på rekordtid blevet manges – og især unges – yndlingsapp. Men hvad går det egentlig ud på, og hvad bør man vide, før man smider en dansevideo ud på mediet? Fold sammen
Læs mere
Foto: Hayoung Jeon/EPA/Ritzau Scanpix

Du har sikkert hørt om det, set på det, lyttet til det eller måske endda danset med på den seneste dansedille.

Måske tilhører du ikke den klassiske målgruppe, men der er stor sandsynlighed for, at enten du, dit barn, en bekendt eller den bekendtes barn allerede har downloadet appen.

Der er tale om det sociale medie TikTok, som i løbet af få år er blevet overvældende populær blandt store dele af verdens befolkning.

Danseappen, der især tiltrækker unge brugere, er på kort tid blevet mange børn og unges yndlingstidsfordriv bag skærmen.

Men i takt med at appens popularitet stiger med hastige skridt, er den blevet mødt af en lang række anklager.

Kritikken går på, at der florerer seksualiseret og upassende indhold samt reklamer fra brugere, der sælger nøgenbilleder og hjemmelavede sexvideoer.

Samtidig er mediet havnet i en verdensomspændende debat om brugerdata, som er blusset op i en teknologisk krig mellem USA og Kina. USAs udenrigsminister, Mike Pompeo, har i den forbindelse udtalt, at han anbefaler folk ikke at downloade TikTok, fordi man risikerer at få sine private brugerdata delt med den kinesiske regering. Pompeo overvejer helt at forbyde appen i USA, hvilket Indiens regering gjorde i sidste uge.

Desuden har det amerikanske medie The Intercept afsløret mediets hemmelige retningslinjer, som er blevet brugt til at sortere i indholdet. Eksempelvis skulle videoer fra »grimme«, »gamle« og »fattige« brugere holdes nede i antallet af visninger.

Men hvad er det, der er så fascinerende ved mediet, at det har tryllebundet store dele af især den unge del af verdensbefolkningen? Hvad går det egentlig ud på, og hvad er den typiske adfærd på TikTok? Hvad bør man være opmærksom på, når man selv eller ens barn færdes på mediet? Og kan man overhovedet færdes der på sikker og ansvarlig vis?

Her gør Berlingske dig klogere på, hvad du bør vide om TikTok:

1. Hvad er TikTok?

TikTok er et af de mest hurtigtvoksende sociale medier i verden. Tidligere er mediet gået under navnet Musical.ly, men i 2017 blev det opkøbt af det kinesiske firma ByteDance, hvorefter det skiftede navn til TikTok. Mediet er dog kendt som Douyin i Kina, men er lanceret som TikTok i resten af verden.

TikTok er tilgængeligt i mere end 155 lande og er blevet downloadet mere end to milliarder gange. Globalt er appens kernepublikum i alderen fra 16 til 24 år. I Danmark er kun en procent af den danske befolkning daglige brugere, men blandt de 9-14-årige er andelen 20 procent.

I grove træk minder TikTok om en hybrid mellem andre populære sociale medier som Instagram, YouTube og Snapchat, hvor indholdet især centrerer sig om videomateriale. Modsat de øvrige sociale medier kan brugere af TikTok på ganske kort tid opnå tusindvis af visninger, og algoritmerne er indrettet sådan, at en video kan gå viralt på blot få minutter. TikTok er som mange andre sociale medier gratis at anvende.

Generelt er appen skabt til at sprede populært indhold med rekordfart, så det når ud til flest muligt. Brugere, der tit lægger indhold ud på sitet, belønnes ved, at deres indhold spredes endnu hurtigere.

Hvis man indtaster sit mobilnummer i sin profil, kan man få adgang til at udveksle private beskeder, hvor brugere, der følger hinanden, kan kommunikere.

Har en bruger 1.000 følgere og er over 18 år, kan vedkommende modtage pengegaver i belønning i form af indkøbte coins, såfremt brugeren poster en livevideo, som er offentligt tilgængelig for alle brugere på mediet. Frem til 2020 kunne alle brugere købe disse coins, men funktionen er ikke længere tilgængelig for mindreårige. Det skyldes blandt andet, at nogle brugere med en stor følgeskare lokkede mindreårige til at bruge penge på at blive omtalt på vedkommendes profil.

TikTok er især populært blandt yngre børn under 13 år, selv om man officielt skal være fyldt 13 år for at måtte oprette en profil.

2. Hvilket indhold vises på TikTok?

Det indhold, som vises på TikTok, varierer meget fra bruger til bruger. Det skyldes, at appen benytter en algoritme, som specifikt udvælger et indhold, som den pågældende bruger sandsynligvis vil synes om.

Det baserer sig især på faktorer som køn og alder. Appen bestemmer, hvilket indhold der popper op på ens skærm, ud fra, hvad man tidligere har set, liket eller delt.

Indholdet er i høj grad præget af dansevideoer, hvor en speciel koreografi til en specifik sang kan gå viralt og blive en dille, som mange brugere søger at genskabe. Den bruges også især til at mime replikker fra eksempelvis TV-show.

Der florerer også andet materiale fra brugere, der ytrer deres politiske holdninger, debatter og udfordringer, hvor brugere interagerer med hinanden samt alverdens guides med opskrifter, skønhedstips mv.

Dertil har der været en del debat om, at der også florerer seksualiseret indhold, hvor appen er blevet kraftigt kritiseret for dens manglende censur af den type indhold.

Politiken har blandt andet foretaget en gennemgang af mediet, hvor man fandt, at TikTok i høj grad også bruges som kanal til reklame for salg af hjemmelavede sexvideoer samt nøgenbilleder.

Salget foregår ikke direkte på TikTok, men sælgerne bruger mediet til at promovere salget af pornografisk materiale ved eksempelvis at poste stærkt seksualiserede videoer.

3. Hvorfor er TikTok så populært?

TikTok er især populært for dets mange redigeringsfunktioner, som i kombination med brugervenligheden gør det let og hurtigt at klippe og sammensætte en video bestående af forskellige elementer.

Disse elementer rummer et bredt udvalg af eksempelvis lyd, grafik, tekst, øvrige effekter mv. Gennem TikTok har brugeren desuden adgang til musik, som kan findes via streamingtjenester som Spotify. TikTok kommer med anbefalinger til brugeren om de sange, som er særligt populære.

Eksperter peger på, at videoernes varighed på under et minut gør det særligt vanedannende, fordi brugerne umiddelbart ikke når at miste interessen for en video, fordi den hurtigt går videre til den næste. Brugeren behøver heller ikke selv at scrolle på skærmen for at finde nyt indhold, da en ny video går i gang med det samme, når en anden video afsluttes.

Eksperterne peger i øvrigt også på, at TikTok er baseret på en mere avanceret algoritme, end vi kender det fra øvrige sociale medier. Den gør det i særligt høj grad det muligt for TikTok at udvælge specifikt indhold, der passer til brugerens præferencer.

4. Indsamler TikTok brugerdata?

Som mange andre sociale medier og øvrige digitale platforme indsamler TikTok data om sine brugere.

Der hersker stor debat om, hvorvidt TikTok indsamler mere data end det, de har stående i deres privatlivspolitik. Om det er tilfældet, vides ikke med sikkerhed.

Her er et udpluk af de data, som TikTok ifølge sin privatlivspolitik henter, uden at brugeren har givet direkte tilladelse til det:

  • Brugeradfærd: TikTok indsamler information om det indhold, brugeren selv laver, samt det indhold, brugeren ser og interagerer med. Det indsamles på tværs af de forskellige enheder, brugeren benytter mediet på, og indhentes via de kontaktinformationer, man har registreret i appen såsom e-mailadresse, telefonnummer mv.
  • Information om enheden: TikTok indsamler information om de enheder, man bruger til at tilgå appen. Det inkluderer følgende: IP-adresse, »unikke enhedsidentifikatorer«, enhedens model, enhedens teleselskab, indstillinger for tidszone, skærmopløsning, styresystem, øvrige apps og filnavne, som er lagret på enheden, mønstre og rytme for tastetryk.
  • Lokation: TikTok indsamler data om ens lokation, som indhentes via ens SIM-kort og/eller ens IP-adresse. Hvis man giver tilladelse til det, indhenter TikTok også GPS-data.
  • Beskeder: TikTok indsamler og behandler også brugerens beskeder. Her scanner de og analyserer information ud fra de beskeder, som sendes via TikTok-appen. Det indebærer sendetidspunkt, om beskeden er modtaget eller læst, og hvem beskeden er sendt til.

Du kan se TikToks fulde privatlivspolitik her.

5. Hvad skal man være opmærksom på som bruger af TikTok?

Det kan være en god idé at sætte sig ind i privatlivspolitikken i TikTok – og andre medier i øvrigt. Her oplister de, hvilke data mediet indsamler, uden at de behøver dit samtykke. Læs derfor grundigt privatlivspolitikken, så du ved, hvilke oplysninger de kan indsamle om dig.

Desuden bør du være opmærksom på, at din bruger på TikTok ikke kan slettes med omgående virkning. Derimod kan man deaktivere sin konto, hvorefter den vil være synlig for andre i en periode på 30 dage. Først fra da af vil det være muligt at slette sin bruger.

6. Hvad skal man som forælder være opmærksom på, hvis ens barn er på TikTok?

Berlingske har talt med Eva Fog, som er stifter og fortalter for foreningen DigiPippi, som er et digitalt fællesskab for børn og unge, der færdes på internettet. Hun har især beskæftiget sig med børns onlinefærden, hvor hun rådgiver både børn og forældre til, hvordan man bedst klæder børn på til det digitale univers.

Her giver hun sine bedste råd til en lang række relevante emner om TikTok:

  • Alder: »På alle medier er aldersgrænsen 13 år, men jeg plejer at sige, at det er en naturlig udvikling for børn, der er omkring 10-11 år, at de begynder at være på sociale medier sammen med resten af deres venner. Og lige nu er TikTok det sted.«
  • Nærvær: »For mig at se er det uansvarligt at lade børn være alene på de sociale medier, når de skal lære dem at kende, fordi der vil være en masse indhold og kommunikation, som de ikke forstår eller kan reflektere over. Derfor anbefaler jeg, at uanset hvis børnene er under 13 år, og uanset hvilket medie der er tale om, så skal forældrene være sammen med dem, når de starter. Det gør man ved at oprette en konto sammen med børnene. Man bør sørge for, at de har lukkede og anonyme profiler. Og så skal man sørge for at kigge på og snakke om indholdet sammen. Generelt bør man sørge for at snakke om, hvad de ser på medierne, på lige fod med, hvordan man snakker med dem om skole og fritidsaktiviteter med venner. Det gør, at børn tør vise indhold i fremtiden, og man som forælder ved, hvad der er på mediet.«
  • Upassende indhold: »Man skal snakke med barnet, hvis de ser noget, de ikke kan lide. Det kan eksempelvis være en person, der har for lidt tøj på, udøver vold eller gør nogle andre grimme ting, som kan gøre dem utrygge eller bange. Så er det vigtigt, at de lærer at sige fra og blokere indholdet. Og det er vigtigt, at der er en åbenhed, som gør, at de kan komme til deres forældre, hvis de ser noget, de har det dårligt med.«
  • Mobning: »Vi skal snakke med børnene om, at folk handler anderledes, når man ikke kan se hinanden, og at den ageren kan være rigtig grim. Vi skal lære dem, at det kan godt være, at folk siger noget grimt til dem på sociale medier, men at det ikke er det samme, som at de er sure på dem eller ikke kan lide dem. Det kan også være, at børnene selv kommer til det, når de kigger på en video og kommenterer »ej, hvor er du dum«. Derfor skal børnene kunne komme til de voksne, når de oplever den slags, for det kommer de til på den ene eller anden måde.«
  • Data: »Man kan ikke skærme ens børn for, at deres data bliver misbrugt. Det sker i dét øjeblik, de er på internettet og sociale medier. Alt genererer data. Uanset om der er tale om TikTok eller ej, så er det noget, man bliver konfronteret med. Det bedste, man kan gøre, hvis ens barn skal på et socialt medie, er at sikre, at det har en lukket profil.«

Kilder: The New York Times, The Washington Post, TikTok, Red Barnet