Politikere er skeptiske over Formel 1-rute i København: »Det er hul i hovedet«

Et muligt Formel 1-løb i København har endnu ikke været drøftet politisk, men allerede nu tegner der sig en skepsis mod den planlagte rute, der vil afspærre to inderhavnsbroer.

Et Formel 1-racerløb gennem Københavns gader kan blive en realitet i 2020. Et konsortium med den tidligere videnskabsminister Helge Sander (V) og rigmanden Lars Seier Christensen i spidsen har fået foreløbig godkendt en bane i hovedstaden.

Helge Sander forklarer til Berlingske, at afviklingen af løbet i København vil kræve, at man afspærer den 4,6 kilometer lange rute i omkring en uge. Det vil også kræve, at man fjerner lysreguleringer med mere, førend vejene vil kunne bruges, ligesom man kan være nødt til at asfaltere ruten med et ekstra slidlag.

Overborgmester, Frank Jensen (S), er på ferie og har ikke haft mulighed for at deltage i et interview, men han udtaler gennem sit pressekontor følgende på skrift:

»Jeg synes som udgangspunkt, at det er interessant at tiltrække store events til København. Men vi skal have set nærmere på, hvordan et Formel 1-løb eventuelt kan afvikles, og hvordan det vil påvirke københavnernes dagligdag, før vi beslutter, om vi fra kommunens side kan støtte projektet. Foreløbigt har vi kun ydet teknisk bistand, og projektet har ikke været drøftet politisk.«

Du kan se den planlagte rute her:

Gruppeformand for Socialdemokratiet på Københavns Rådhus, Lars Weiss, siger til Berlingske, at han ikke er afvisende over for ideen, men:

»Der er meget store udfordringer, der skal afklares. Det skal ikke være sådan, at vi lader byen bryde sammen, fordi der skal være et stort event.«

»En af forudsætningerne for, at vi i København kommer til at sige ja til det, er jo, at byen skal fungere i mellemtiden. Der skal vi have kigget nærmere på, hvad der kan lade sige gøre. Det er begge broer, der i givet fald skulle være spærret af i en uge - det lyder umiddelbart voldsomt,« fortsætter Lars Weiss.

Hvordan hænger et racerløb sammen med ideen om København som en cykelby?

»Jeg ser det ikke så meget i den sammenhæng, hvis det her kan lade sige gøre - og jeg må blankt sige, at jeg er skeptisk - så er jeg ikke afvisende. Men det havde da været sjovere, hvis det var el-biler, der kørte rundt,« svarer han.

»Formel 1 er en stor begivenhed, som er med til at bringe byer og lande på verdenskortet. Men de trafikale udfordringer lyder voldsomme,« understreger han.

Medlem af Teknik- og miljøudvalget fra Enhedslisten, Allan Mylius Thomsen, har set og nærstuderet ruten. Han udtaler sig på vegne af partiet og teknik- og miljøborgmester Morten Kabell, der holder ferie. Han er meget skeptisk over for projektet:

»Det er hul i hovedet at lukke to store færdselsårer af, fordi der skal køres ræs i Københavns gader. Simpelthen. Jeg bor selv i København K, og derfor ved jeg, hvilket helvede det er, når de store arrangementer lukker dele byen af. Enhedslisten forsøger generelt at få bilerne ud af København, og dér er Formel 1-biler med 300 kilometer i timen ikke undtaget.«

Vil der ikke være god brandingværdi for København i sådan et event?

»Jeg har en mistanke om, at det har noget at gøre med et storpolitisk mindreværdskompleks, at man åbenbart meget gerne vil have de her store events til København. Vi har også stemt imod, at Tour de France skal starte i København,« svarer Allan Mylius Thomsen.

»En del af mine politiske kolleger mener åbenbart, at de bor en by, der skal ses på verdenskortet. Så man kan blive set på den store verdens arena. Jeg mener, at det er godt, vi markerer København, og det skal vi da også, men skal det være for enhver pris og på københavnernes bekostning,« spørger han retorisk.

Kommunen har ydet teknisk bistand

Idemanden bag projektet, Helge Sander, bekræfter over for Berlingske, at kommunen har ydet teknisk bistand på den foreløbige rute, der vil afspærre Knippelsbro og Langebro i »omkring en uge«, mens der bliver gjort klar, og løbet afvikles. Han har sammen med de to racerbanekonstruktører Hermann Tilke og Jan Krall gået det meste af ruten med folk fra kommunen, der har ydet teknisk bistand.

I et brev fremsendt til finansminister Kristian Jensen (V), som overborgmesterens pressekontor har sendt til Berlingske, bekræfter overborgmesteren den bistand:

»Regeringen og Helge Sander har dog tidligere henvendt sig med bl.a. ønske om teknisk bistand i forbindelse med gennemgang af mulige ruter i København samt eventuelt øvrige tekniske forhold, hvilket embedsmænd fra Københavns Kommunes Økonomiforvaltning har bistået med.«

»I sammenhæng med disse henvendelser har jeg flere gange understreget, at vi ikke har truffet beslutning om Københavns Kommunes engagement i denne sag, og at jeg ikke opfatter kommunen som officiel partner i et bud på Formel 1-løb i København. Dette vil kræve politiske stillingtagen til projektet.«

Men et politisk flertal for et Formel 1-løb på den 4,6 kilometer lange rute gennem København ser ud til at være svært at samle. Også Venstres gruppeformand på Københavns Rådhus, Flemming Steen Munch, er skeptisk over for perioden, afspærringerne kommer til at stå:

»Det er en god ide, men det er klart, at der er nogle udfordringer i det. Det, der er vores krav, er, at afspærringen bliver så kortvarig som muligt, og hvis det bliver på omkring den uge, der har været tale om, er vores grænse ved at være nået. Men vi er ikke dem, der er bagstræberiske og siger, at det her vil vi ikke have - vi forholder os til det, når vi ser en konkret plan, og hvis det er for voldsomt for københavnerne, så trækker vi i nødbremsen,« siger han til Berlingske.