En af Danmarks mest vindende racerkørere, Thorkild Thyrring, har sat Berlingske stævne på Roskilde Racing Center. Her så »lille Thyrring« fra en klapstol Formel 1-legenden Sterling Moss vinde et internationalt Grand Prix tilbage i 1961 – første gang der var Formel 1-løb i Danmark.
Og Formel 1 kan være på vej tilbage til dansk jord allerede i 2020. Et konsortium med den tidligere videnskabsminister Helge Sander (V) og rigmanden Lars Seier Christensen i spidsen har af Formel 1-ejerne, Liberty Media, fået en foreløbig godkendelse af en bane i de københavnske gader.
Thorkild Thyrring har selv tidligere arrangeret Racing Festival i Københavns gader. Eventet var den største enkeltstående motorsports-event herhjemme med omkring 60.000 tilskuere og et millionoverskud til bl.a. Dansk Røde Kors. Han er glad for, at det er Helge Sander og Lars Seier Christensen, der skal realisere projektet:
»Jeg har mange gange hørt planer om Formel 1 i København. Fra de mest odiøse, studentikose, hobbyentusiaster, der naturligvis synes, at det kunne være rigtigt sjovt med Formel 1 i København. Sjovt, ja. Men jeg kan ikke overvurdere min glæde over, at her er to professionelle mennesker med format og karakter, der før har vist deres kunnen,« siger han.
Helge Sander har til Berlingske forklaret, at afviklingen af løbet i København vil kræve, at man afspærrer den 4,6 km lange rute i omkring en uge. Førend gaderne kan bruges, vil det også kræve, at man fjerner lysreguleringer med mere, ligesom man kan være nødt til at give ruten et ekstra slidlag asfalt. Den tyske racerbanekonstruktør Hermann Tilke, der har besøgt ruten i København, anslår, at det vil koste omkring 100 millioner euro at bygge en racerbane op fra bunden.
»Sandheden er, at det sagtens kan lade sig gøre,« vurderer Thyrring og fortsætter:
»Mennesker lyver, men det gør stopuret og bundlinjen ikke – og det her, det er ikke Melodi Grand Prix, det er Formel 1 Grand Prix. Der vil stå hundredtusindvis af mennesker, og der vil blive en verdensomspændende samtale om København, som vil vælte folk bagover, og ikke kun mens løbet står på.«
Den vurdering bakkes op af Nikolaj Stagis, der driver sit eget brandingbureau, som rådgiver virksomheder og byer i, hvordan de skaber et godt brand:
»Et Formel 1-løb giver en enorm opmærksomhed og en enorm TV-dækning på verdensplan. Det vil have kæmpe værdi ikke bare for sportsinteresserede, men også for København som brand. Hvis man tiltrækker 100.000 ekstra mennesker fra hele verden, vil det have stor effekt på hotel- og detailbranchen og andre oplevelsessteder i byen.«
Politisk uenighed
Berlingske har tidligere beskrevet, hvordan partierne på Københavns Rådhus er splittede med hensyn til værdien af et Formel 1-løb i København.
Overborgmester Frank Jensen (S) er på ferie, men i en skriftlig udtalelse hedder det, at han som udgangspunkt synes, det er interessant at tiltrække store events til København, herunder også Formel 1.
Særligt Enhedslisten er kritisk over for ideen og ruten, der vil spærre både Langebro og Knippelsbro af, mens løbet står på.
»Det er hul i hovedet at lukke to store færdselsårer af, fordi der skal køres ræs i Københavns gader. Simpelthen. Enhedslisten forsøger generelt at få bilerne ud af København, og hér er Formel 1-biler med 300 km i timen ikke undtaget,« siger partiets medlem af Teknik- og Miljøudvalget Allan Mylius Thomsen.
Det argument giver Thorkild Thyrring ikke meget for. Han kalder kritikken for banal og forklarer, at når der køres gadeløb i Monaco, bliver vejene åbnet, og autoværnet fjernet, når der ikke er træning eller løb.
»De der rabiate mennesker, for hvem det er religion at genere bilismen, med deres holdninger, de har svært ved at forstå, at den kamp er slut. For moderne biler forurener mindre end at gå en tur med hunden. Løbet er kørt,« siger han og fortsætter:
»I sidste ende kan selv det offentlige godt forstå penge. Der findes ikke noget på den her jord som Formel 1, der vil give det samme monetære »splash« – den samme »recognition« – i en smuk by, hvor Tivoli og Den Lille Havfrue har trukket læsset turistmæssigt i 150 år.«
Tilbage til »the old world«
Konsortiet, der vil have Formel 1 til København, har kontaktet ikke bare politikere på rådhuset men også folketingspolitikere og ministre.
Den disposition roser Thorkild Thyrring, for Formel 1 vil kunne komme hele landet til gode, mener han:
»De største sportssponsorer i verden befinder sig i racersport. Da Marlboro hyrede mig, sagde de: »Nu skal du høre, Thyrring. Grunden, til vi er i racing, er naturligvis for at sælge cigaretter, og racerløb er den eneste sport i verden, der også interesserer folk, der ikke er sportsinteresserede«. Prøv lige at tygge på den.«
Planerne om et Formel 1 Grand Prix i København kommer på ryggen af en historisk krise i Formel 1, hvor mange af de traditionsrige baner har det økonomisk svært. Og derfor er en bane i København interessant, mener Thorkild Thyrring:
»Formel 1 vil gerne til København. For de er trætte af at køre i ørkenerne, de vil tilbage til »the old world«.«
Men den administrative del af Danmark forstår ikke værdien af bilisme og racerløb, fordi vi aldrig selv har haft bilproduktion herhjemme, mener han:
»Når du er i et land, hvor befolkningen kun er halvt så stor som Londons, og hvor det er lykkedes ikke at have bilindustri, så er man per definition et »automotivt uland!« Det eneste sted, du kan køre 80 km i timen i København, er i Dæmonen i Tivoli.«