Partier vrider armen om på Frank Jensen: Nyt bystyre skal droppes

Et stort flertal på Københavns Rådhus har pålagt overborgmester Frank Jensen (S) at meddele statsministeren, at København ikke ønsker sig en ny styreform. Det sker ikke med Frank Jensens gode vilje, men er vigtigt, mener de Konservative, der ser et nyt bystyre som en billet til »nærmest enevældig magt« til overborgmesteren.

Overborgmester Frank Jensen (S) bliver pålagt at meddele Mette Frederiksen (S), at København ikke ønsker sig et nyt bystyre. Det er ikke med overborgmesterens gode vilje, for det ønsker han sig nemlig. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Christian Vilmann/Ritzau Scanpix

Alle partier på nær Socialdemokratiet på Københavns Rådhus har i samlet flok vredet armen om på overborgmester Frank Jensen (S).

Stridsmålet mellem Socialdemokratiet og de øvrige partier handler om regeringens forslag til en styreformsændring, der ifølge regeringen skal gøre forvaltningen enklere og billigere i landets fire største kommuner.

Nu har et massivt flertal i Borgerrepræsentationen forfattet et medlemsforslag, som pålægger Frank Jensen at meddele regeringen, at han alligevel ikke ønsker den nye styreform. Medlemsforslaget skal behandles i Borgerrepræsentationen torsdag, hvor Frank Jensen de facto får pennen i hånden til at skrive til statsminister Mette Frederiksen (S).

Og det bliver ikke med Frank Jensens gode vilje, for han mener, at en ny styreform er en rigtig god idé. Det sagde han her i avisen i slutningen af januar.

»I al den tid, jeg har været overborgmester i København, har jeg altid ment, at man kunne have en mere enkel forvaltning i kommunen, end vi har i dag. Hvis vi fik en fælles forvaltning, kunne man gøre det meget enklere,« sagde han 30. januar til Berlingske.

Fælles ledelse i spidsen for forvaltningerne

Forslaget fra regeringen går ud på, at en fælles administrativ ledelse skal stå i spidsen for samtlige forvaltninger, og det vil ifølge regeringen og Frank Jensen betyde, at bureaukratiet bliver mindsket samt gøre det kommunale arbejde lettere.

For kritikerne at se vil en ændring i styreformen imidlertid betyde »nærmest enevældig magt« til overborgmesteren.

Det mener Jakob Næsager, Det Konservative Folkepartis gruppeformand i Københavns Borgerrepræsentation:

»Vi frygter, at rigtig mange af de processer, der foregår på rådhuset, kommer til at høre ind under økonomiforvaltningen i en lukket proces. I dag er der åbenhed og borgerinddragelse meget tidligt i processen. Men der er lagt rigtig mange politiske forudsætninger ind i det, vi bliver præsenteret for i udspillet, « siger han.

Jakob Næsager fortæller, at det er ham, som har samlet de øvrige partier bestående af Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre, SF, Venstre, Dansk Folkeparti og Liberal Alliance. Alle ønsker de sig, at Frank Jensen sætter pen til papir i et brev til Mette Frederiksen. Ingen ønsker sig den foreslåede centralisering.

Jakob Næsager frygter, at et nyt bystyre, som det bliver udlagt af regeringen, vil betyde, at bystyret i København og københavnere bliver præsenteret for modeller, som er svære at ændre på. Han mener, at det bliver skadeligt for demokratiet, at eksempelvis alle udspil fra de øvrige partier skal regnes igennem af »overborgmesterens folk«.

»Hvis det bliver sådan, at alle embedsmændenes bedetæpper vendes i retning mod overborgmesteren, så bliver det også Økonomiforvaltningens forudsætninger, der bliver lagt ned over regnestykkerne,« siger han.

Forsker: Styreformen tæller ikke i dansk politik

Kommunalforsker ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole Roger Buch sagde 30. januar til Berlingske, at oppositionen kan have ret i, at den kommer til at stå »lidt svagere«, men at styreformen ikke er det, der tæller i politik:

»Det, der tæller i politik, er ikke, hvordan styreformen er organiseret. Det, der tæller, er mandatfordelingen. Det store spørgsmål er, om man får en anden politik ved at ændre styreform, og svaret er nej,« sagde han.

Jakob Næsager, Roger Buch mener ikke, at det kommer til at få den store betydning, hvorfor tror du så det?

»Det vil være et alvorligt indgreb. Det gør også, at overborgmesteren vil kende vores politiske udspil, inden de bliver præsenteret, da de skal regnes igennem i hans forvaltning,« siger han.

Hvor ser du det henne i regeringens forslag, at der ikke vil være albuerum til at kunne gøre indsigelser?

»En enhedsforvaltning betyder, at det er overborgmesteren, der er ansvarlig,« siger han.

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra overborgmester Frank Jensen, men Jonas Bjørn Jensen, der er socialdemokratisk medlem af Økonomiudvalget på Københavns Rådhus, mener, at kritikken fra de øvrige partier er forfejlet, for Socialdemokratiet »er om nogen optaget af, at der er en opposition«:

»Vi konstaterer jo, at der er et meget bredt flertal uden om os, som ikke ønsker en centralisering af styreformen. Vi synes, at det er ærgerligt, at den forelskelse, der er i borgmesterbiler, står i vejen for det.«

Og det er simpelthen en forelskelse i borgmesterbiler, mener du?

»Overborgmesteren har ikke mere magt end flertallet, så det at sige, at han skulle få mere magt, er helt sort,« siger Jonas Bjørn Jensen.

Forslaget om at ændre bystyret i de største kommuner har været diskuteret flere gange. Både under statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) og under statsminister Helle Thorning-Schmidt (S).

I januar sagde Frank Jensen i Berlingske, at selv om han håbede på, at det denne gang ville blive til virkelighed, ville han ikke sætte sine penge på det. Skuffelsen har ramt ham for mange gange, sagde han.

»Hvis jeg var en spillertype, ville jeg ikke spille hele min pensionsopsparing på, at der kom en styreformsændring i København. Det ville jeg ikke. Vi kan allerede se, at støttepartierne har været ude at tage afstand til det, og hvis det skal have en chance, skal det forberedes sådan, at der er enighed om det.«