Opførsel af gigantisk kunstig ø ud for København møder skarp kritik: »Det er svært at finde noget positivt i projektet«

Copenhagen Malmö Port og Dansk Sejlunion advarer nu om, at byggeriet af prestigeprojektet Lynetteholm kan få konsekvenser for sejladssikkerheden i Københavns havn.

»De farlige situationer vil typisk opstå, når de kommercielle skibe har begrænset udsyn og begrænsede manøvremuligheder i tilfælde af, at en mindre bruger af havnen bevæger sig ind i skibets blinde vinkler,« siger Michael Magaard Hansen, der er instruktør i indsejlingssimulation på maritimakademiet SIMAC i Svendborg, til TV 2 Lorry. Fold sammen
Læs mere
Foto: Niels Ahlmann Olesen

Hvis byggeriet af den store, kunstige ø Lynetteholm bliver en realitet, kan det få sikkerhedsmæssige konsekvenser for fritidssejlads i Københavns havn.

Det skriver Dansk Sejlunion i et høringssvar til opførslen af Lynetteholm, der skal ligge ud for København og mellem Nordhavn og Refshaleøen.

I høringssvaret på sejlunionens hjemmeside – afsendt af direktør Christian Lerche – fremgår det, at »vi er grundlæggende særdeles kritiske over for projektet om at etablere Lynetteholm på det foreliggende grundlag«.

»Det skyldes dels, at den nye bydel i havet, der for mange fungerer som »Den Blå Fælledpark«, i væsentlig grad vil forringe fritidssejlernes muligheder for at sejle til, fra og omkring København, og dels at de udfordringer, som projektet skal løse, kan løses på anden vis, som slet ikke er afsøgt,« lyder det i høringssvaret.

Unionen er altså blandt andet bekymret for sikkerheden for fritidssejlere, fordi de tilsyneladende vil skulle sejle i et smalt havneløb med store fartøjer som skibe og færger.

I en pressemeddelelse på Dansk Sejlunions hjemmeside udtaler direktøren i øvrigt, at »forslaget om Lynetteholm har så mange negative konsekvenser for det blå liv omkring hovedstaden, at det er svært at finde noget positivt i projektet«.

Står ikke alene

Også havneoperatøren Copenhagen Malmø Port (CMP) har udtryk for bekymringer ved opførslen af Lynetteholm.

Det skriver TV 2 Lorry på baggrund af et høringssvar fra CMP.

Årsagen er, at sejlrenden Lynetteløbet vil blive fjernet i forbindelse med byggeriet. Og det er netop denne sejlrende, som nu bliver benyttet af lystbåde og kajakker. TV 2 Lorry skriver, at trafikken ind og ud af havnen i stedet bliver via et smalt havneløb mellem Nordhavn og Lynetteholm.

Det kan ifølge Copenhagen Malmø Port svække sejladssikkerheden, fordi trafikken i den smalle indsejlingskanal vil blive øget markant, og fordi mindre fartøjer skal benytte passagen sammen med større skibe og færger.

Copenhagen Malmø Port håndterer skibstrafikken med containerskibe og krydstogtsskibe i havnene i København og Malmø. By & Havn, som står for udviklingen af Lynetteholm, ejer halvdelen af Copenhagen Malmø Port.

CMP er efter publiceringen af Lorrys artikel vendt tilbage til mediet med et skriftligt svar. Her understreger de, at de er trygge ved, at »der i forbindelse med etablering af Lynetteholmen tages de fornødne hensyn til en sikker afvikling af sejlads i havnen«.

TV 2 Lorry har talt med Michael Magaard Hansen, der er instruktør i indsejlingssimulation på maritimakademiet SIMAC i Svendborg, der forstår bekymringerne.

»De farlige situationer vil typisk opstå, når de kommercielle skibe har begrænset udsyn og begrænsede manøvremuligheder i tilfælde af, at en mindre bruger af havnen bevæger sig ind i skibets blinde vinkler,« siger han til TV 2 Lorry.

Advarsel om havbunden

Den øgede havnetrafik er ikke det eneste forhold ved Lynetteholm, der på det seneste har mødt kritik.

Den svenske region Skåne län i Sydsverige rettede i sidste uge i et høringssvar kritik af Lynetteholm, da de skadelige konsekvenser ved øen ikke står mål med gevinsterne. Det skrev Politiken tirsdag.

»Behovet for at inddrage området til byudvikling er meget uklar og kan dårligt begrunde et indgreb, som permanent gør krav på 280 hektar havområde, som går tabt for evigt,« stod der i høringssvaret ifølge Politiken.

Den svenske region er bekymret for, at strømforholdene i Øresund vil blive påvirket, når man etablerer den nye ø, og at den kan påvirke havbundsmiljøet omkring halvøen Falsterbo syd for Malmø.

Trafikstyrelsen forventer, at høringssvarene til opførslen af Lynetteholm vil blive offentliggjort onsdag i denne uge. Lovforslaget om opførslen af øen forventes at blive fremsat i Folketinget i marts eller april.