Nu kan København og de øvrige store byer spærre vejen for de mest forurenende dieselbiler og ældre brændeovne

Regeringen og dens støttepartier vil nu give de største kommuner lov at sætte ind over for borgernes diesel- og benzinbiler samt brændeovne. Og så vil partierne etablere en ny skov i hovedstadsområdet.

Visse typer af dieselbiler kan formenes adgang til de største byer. Og i nogle områder kan man forhindre biler med forbrændingsmotor i at køre ind. Det er blandt elementerne i en ny aftale mellem regeringen og dens støttepartier, som offentliggøres tirsdag. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mathias Svold
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kører du i bil med diesel i tanken, så kan det være, at du snart skal have partikelfilter for at få lov til at køre ind i København og de øvrige større byer herhjemme.

Og uagtet om du har benzin eller diesel i tanken, så kan der være områder af de store danske byer, som bliver nulemissionszoner, hvor du slet ikke kan køre ind i, hvis din bil har forbrændingsmotor.

Med et mål om at skabe renere luft i de største byer herhjemme har regeringen og dens støttepartier på Christiansborg nemlig indgået en ny aftale, der giver kommunalbestyrelserne i København, Frederiksberg, Aarhus, Aalborg og Odense lov til at skærpe de såkaldte miljøzoner.

Samtidig vil det med aftalen, der har fået titlen »Miljøinitiativer i grønne byer og en hovedstad i udvikling«, blive muligt at forbyde »brændeovne og pejseindsatser« fra før juni 2008 i områder, hvor der er adgang til fjernvarme og naturgas.

»Luftforurening er skyld i, at tusindvis af danskere dør for tidligt hvert år. Derfor er jeg glad for, at regeringen og aftalepartierne er blevet enige om denne her aftale, der giver kommunerne bedre værktøjer i forhold til at bekæmpe blandt andet luftforurening,« siger miljøminister Lea Wermelin (S) ifølge en pressemeddelelse.

Aftalen vil bidrage til at opfylde 2030 partikelmålet, men i den står, at der »med stor sandsynlighed« vil være brug for en yderligere indsats. Aftalepartierne vil derfor etablere et kommunalt partnerskab, som skal undersøge mulighederne for yderligere tiltag.

Støtteordning, dispensation – og skov

Det fremgår af aftalen, at de berørte ejere af dieselbiler »med en lavere indkomst« kan ansøge om tilskud til at montere et partikelfilter, så de fortsat kan færdes i miljøzonerne. Og i de zoner, hvor hverken diesel- eller benzinbiler må færdes, er aftalepartierne enige om »at sikre klare undtagelser og dispensationsmuligheder for borgerne og erhvervsdrivende med legitime behov for adgang«.

Udover de allerede igangsatte initiativer vil partierne med aftalen også etablere et nationalt luftpartnerskab bestående af kommuner, KL og centrale interessenter. Denne gruppe skal sætte gang i analyser og komme med anbefalinger til nye tiltag, der kan være med til at gøre luften renere.

»Vi ønskede i virkeligheden at gå endnu længere. Derfor er vi glade for, at det nye partnerskab for ren luft skal overveje yderligere initiativer for at nedbringe luftforureningen fra både transport og brændeovne,« siger De Radikales miljøordfører Zenia Stampe i en pressemeddelelse, hvor hun også understreger, at hun i særdeleshed er glad for, at man nu kan sætte ind over brændeovne.

I aftalen fremgår det også, at regeringen og støttepartierne vil komme med et forbud mod sprøjtning med blandt andet glyphosat på en række offentlige og private arealer som veje, grus, stier, fortove, indkørsler, parkeringsarealer.

Samtidig afsættes der 50 millioner kroner til etablering af en cirka 180-200 hektar ny, statslig skov i hovedstadsområdet.

Berlingske arbejder på at få yderligere reaktioner på aftalen.