Nu er efterårsferiens eksistentielle krise afblæst: »Et genialt markedsføringsstunt,« mener forsker

Siden søndag har det ikke været muligt at spille det populære spil Fortnite, da spillet gik i sort på grund af en opdatering. Men nu kan danskere landet over bruge deres efterårsferie, som de måske havde planlagt.

En streamer fra livestreamingtjenesten Twitch oplevede Fortnite-undergangen, mens han sad og spillede med sine kammerater. Foto: Twitch Fold sammen
Læs mere

Efter halvandet døgn er Fortnite-spillet oppe at køre igen, efter at spillet gik i sort søndag og efterlod millioner af spillere med en sort skærm på grund af en opdatering.

Det populære spil vakte opsigt i Danmark, fordi børn landet over nu ikke kunne bruge deres efterårsferie på at spille det ultrapopulære spil med deres venner, som nogen måske havde planlagt. Men efterårsferiens eksistentielle krise er nu afblæst, og spillere verden over kan mødes med deres venner på den virtuelle slagmark igen.

Det oplyser skaberne på deres Twitter-profil.

Gamere verden over kunne opleve, hvordan deres karakter blev slugt ind i et sort hul. Det fortæller Rune Lundedal Nielsen, psykolog og spilforsker ved IT-Universitetet i København (ITU).

»Fortnite kører i sæsoner, hvor spillet bliver opdateret, hver gang der kommer en ny sæson. Den tiende sæson er endt, og noget tyder på, at næste opdatering bliver meget stor. »Eventet« handler nok om, at man bliver nødt til at lukke alle servere ned for at køre den her store opdatering ud. Den skal jo køre på Xbox, PC, PlayStation og Android- og Apple-devices,« siger han og fortæller, at firmaet Epic Games har formået at skabe stor opmærksomhed omkring deres produkt med opdateringen på en helt speciel måde.

»Det, som er ret unikt ved det her, er, at det her et kompetitivt multiplayerspil, hvor man er i hold på fire mod hinanden. Men historiefortælling er ikke noget, man normalt har bygget ind i den type spil. Det har Fortnite formået alligevel, og det gør, at fans bliver endnu mere engageret og mødes på forummer online og diskuterer, hvad der kommer til at ske næste gang, ligesom »Harry Potter«-fans gjorde, inden den nye bog udkom,« siger han.

»Et genialt markedsføringsstunt«

Når børn og unge bliver afskåret fra deres yndlingsspil, kan det have en stor betydning for spillernes sociale liv.

»Man kan jo sige, at det er gratis at få spillet og spille det. Men der er mennesker, som har investeret tusindvis af kroner på skins (den måde, éns figur fremtræder i spillet, red.), brugt mange timer på det og opbygget venskaber derinde,« siger han og forklarer, hvorfor det er en stor ting, at spillet går i sort:

»Det er ret vanvittigt, for det viser i virkeligheden, at Fortnite for mange mennesker er blevet en social arena og hobby. Men arenaen er utrolig sårbar, for hvis firmaet beslutter sig for at lukke ned, så er der bare fuldstændig lukket.«

Derfor er det et genialt markedsføringsstunt, hvis det er tilfældet, mener Rune Lundedal Nielsen og peger på, at alverdens nyhedsmedier har dækket det.

Men der har ikke været nogen grund til at spekulere over, om spillet nogensinde ville komme tilbage. Det var bare et spørgsmål om tid, mener han. Indtjeningen er simpelthen for stor.

»Epic Games tjener 200 millioner dollar hver eneste måned på Fortnite. Chancen for, at de holder Fortnite lukket i længere tid eller lukker for evigt, er nok lig nul,« siger han.