Samfund

Mens danskerne jublede over landsholdet, var der panik på regionens vagtcentral: »Totalt kollaps«

Da Danmark i juli slog Tjekkiet i en historisk EM-sejr, kunne Region Hovedstadens vagtcentral ikke følge med til de mange henvendelser. Det medførte, at hundredvis af 112-opkald ikke kunne komme direkte igennem.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Den 3. juli 2021 om aftenen vil af mange danskere blive husket for fodboldlandsholdets 2-1 sejr over Tjekkiet, der sendte Danmark i sin første EM-semifinale i årtier.

Men i København vil borgere og adskillige ansatte på vagtcentralen formentlig huske den historiske sommeraften for noget væsentlig mere dystert.

Region Hovedstadens 112-vagtcentral mistede nemlig hundredvis af opkald fra desperate borgere.

Berlingske har gennem lækkede dokumenter og udtalelser fra 30 medarbejdere afsløret, hvordan vagtcentralen i København i løbet af de seneste tre måneder mistede 2.482 opkald på bare 29 døgn.

Det vil sige opkald, som ikke har kunnet gå direkte igennem til en sundhedsfaglig medarbejder på regionens 112-vagtcentral, der kan vurdere den tilskadekomne og ud fra det sende den rette hjælp.

Medarbejderne ønsker, at offentligheden får kendskab til antallet af mistede opkald, fordi de er overbeviste om, at de mistede opkald enten har kostet menneskeliv eller kommer til at koste menneskeliv.

»Rystende«

Berlingske har både interviewet nuværende og tidligere medarbejdere – de tidligere medarbejdere har alle sagt op for nylig.

En af dem er vagtlederen Peter, som fortæller, at de mistede opkald var en af årsagerne til hans opsigelse. Og særligt 3. juli var en af de værste aftener, fortæller flere kilder.

Efter to storsejre spredte EM-feberen sig, og nu stod landsholdet over for Tjekkiet i kvartfinalen. Kampen blev fløjtet i gang klokken 18.00 og endte med en dansk sejr på 2-1. Derfor drønede glade folk ud i Københavns gader, hvoraf nogle kom alvorligt til skade og ringede 112.

Der var dog alt for få medarbejdere på arbejde til at besvare de mange opkald. Det betød, at Region Hovedstadens vagtcentral mistede 277 112-opkald på bare 30 timer.

»Det er rystende. Det var jo ikke et terroranslag, 112-beredskabet skulle håndtere. Det var en fodboldkamp, og der var totalt kollaps. Det er jo fuldstændig surrealistisk i et velfærdssamfund, at man ikke kan få fat på en ambulance i den situation. Vi kan ikke være det bekendt over for hverken borgere eller de medarbejdere, som sad og ikke kunne hjælpe,« fortæller vagtlederen Peter til Berlingske om en af de arbejdsdage, der fik ham til at sige op.

Alene i første uge af september var der ifølge Berlingskes oplysninger minimum 600 mistede opkald på regionens 112-vagtcentral.

Vagtcentralchef Preben Hansen forklarer, at de mistede opkald er et resultat af flere opkald til vagtcentralen efter genåbningen af samfundet, som de ikke har kunnet forudse. I flere weekender har niveauet af opkald været på niveau med nytårsaften.

»Jeg synes, at det er dybt beklageligt, at vi er havnet i den her situation. Jeg kan ikke fremskaffe kvalificeret medarbejdere nok,« siger han.

I 2020 modtog vagtcentralen i gennemsnit 432 opkald om dagen, mens centralen i juli i år modtog 523 opkald dagligt.

Du kan læse hele historien om de mistede opkald på 112 her.