Mærsks massive byggeplaner ensretter central gade i tre år

Mærsk udviser sit hovedsæde med 26.000 kvadratmeter i indre København, og det får konsekvenser for trafikken i flere år.

Teknik- og Miljøforvaltningen i København har fremlagt en plan for, hvordan Toldbodgade kan blive forandret, men før dét udbygger Mærsk sit kontor på gaden. Det får store konsekvenser for trafikken. Arkivfoto. Asger Ladefoged

Fra og med i dag vil det kun være muligt at køre én vej ad Toldbodgade i Indre By.

Det sker, fordi logistikgiganten A.P. Møller - Mærsk udvider sit hovedkontor på Amaliegade og Esplanaden med en udbygning på 26.000 kvadratmeter, der næsten fordobler domicilets areal.

Det oplyser Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune til lokalmediet KøbenhavnLIV.

Den gamle bygning, der huser selskabet, skal rives ned og erstattes med et nyt byggeri, der strækker sig over nabogrunden til Esplanaden Amaliegade 44.

Som det er nu, inddrager bygningen hele kajen, men i det nye projekt vil Mærsk ifølge Børsen afsætte havnefronten til en offentlig plads. I stueetagen skal der være café, hvilket vil gøre området mere åbent for københavnerne.

Arbejdet betyder, at området fra Amaliegade til Sankt Annæ Plads i retning mod Nyhavn bliver ensrettet fra i dag og frem til 31. december 2025.

Ensretning mod »trafikkaos«

En ensretning af Toldbodgade har før været på tale. Snart skal politikerne på Københavns Rådhus behandle et forslag, der skal løse det »trafikkaos«, der hersker på gaden.

Gaden har igennem længere tid været udfordret af turistbusser, som ifølge kritikere har skabt problemer for fodgængere.

Som led i kommunebudgettet for sidste år blev der så afsat knap 24 millioner kroner til forbedring af forholdene på Toldbodgade. Pengene skal bruges til at forhindre ulovligt parkerede busser og gøre det nemmere for både gående, cykler og biler.

Projektet indeholder flere initiativer – blandt andet at Toldbodgade skal ensrettes fra Amaliegade til Nyhavnsbroen. Derudover skal der anlægges cykelstier og nedlægges parkeringspladser, og et stoppested for »hop-af/hop-på«-turistbusser bliver nedlagt.

Det forslag, politikerne skal behandle, har ikke noget at gøre med den ensretning, der nu bliver indført, oplyser Teknik- og Miljøforvaltningen i Københavns Kommune.

»Det er rent tilfælde, at Mærsk får gravertilladelsen, som medfører en ensretning af gaden, siger han til KøbenhavnLIV.