»Da Dove tilbød mig at blive ansigtet for en shower gel-kampagne, hoppede jeg af glæde.«
Sådan starter Lola Ogunyemi sin klumme i den britiske avis The Guardian.
For britisk-nigerianske Lola Ogunyemi handlede det om at være med til at repræsentere sorte kvinder, og at minde dem selv og resten af verden om, at de er værdifulde.
Men en morgen vågnede hun op til det stik modsatte: Reklamekampagnen satte Twitter og resten af internettet på den anden ende, og Lola Ogunyemis ansigt er det første, der kommer frem, når man googler »Racist ad«.
En række kvinder i af forskellig etnicitet optræder i reklamen, hvor Lola Ogunyemi tager sin brune T-shirt af - og voila! - inden under er en hvid kvinde i hvid trøje.
Folk anklagede reklamen for at være »racistisk«, »tankeløs« og »et billede på, hvordan mange virksomheder fejler«.
Og set i det lys fortryder Lola Ogyemi sin medvirken. Havde hun vidst, at hendes medvirken var blevet fejlfortolket, havde hun sagt 'høfligt nej tak til at medvirke'. Men hun skriver også, at oplevelsen med indspilngen af reklamen var positiv, og at alle kvinderne var indforståede med budskabet om, at deres forskelligheder var en styrke.
Men sådan blev reklamen mildest talt ikke tolket, og kort efter reaktionerne og en syndflod af udmeldinger om boycot, trak Dove den mislykkede reklame tilbage og undskyldte.
Men den reaktion, er Lola Ogyemi uenig i, er den rette. Hun mener, at det Unilever-ejede crememærke burde have undskyldt, men samtidig forsvaret deres kreative vision og hendes medvirken.
»Jeg nægter bare at være et stille offer for en misforstået skønhedskampagne. Jeg er stærk, jeg er smuk, og jeg kan ikke bare slettes,« slutter Lola Oguyemi sin klumme.