Dove beskyldes for racisme: Forvandlede sort kvinde til hvid

Hudpjejefirmaet Dove beskyldes for racisme i kølvandet på en reklame, hvor en sort kvinde tager sin T-shirt af og forvandles til en lys kvinde med rødblond hår.

Racister« og »boycot«.

Det er to ord, der er brugt mange gange mod det britiske hudplejefirma Dove de seneste døgn. Det sker, fordi mange brugere forstår en ny reklame som om, at Dove mener, at det er smukkest at være hvid.

I reklamen, der nu er fjernet af Dove, tager en sort kvinde sin brune T-shirt af. Og under T-shirten gemmer der sig en hvid kvinde med rødblond hår. Det har fået mange brugere på de sociale medier til tasterne.

En skriver:

»Hvad er det, Dove forsøger at formidle udover åbenlys racisme?«

På både Facebook og Twitter vælter det med hadefulde og fordømmende beskeder fra brugere. Og mange af dem samstemmer, at de vil boycotte Doves produkter, fordi de ikke vil støtte et firma, der promoverer racistiske budskaber.

Det var make up-artisten Naythemua, der som den første gik der i rette med Dove og i flere opslag på Facebook forklarer, hvorfor reklamen er værd at kritisere.

»Hvad fortæller USA sorte mennesker … at vi bliver bedømt på vores hudfarve, og det inkluderer, hvad der bliver betegnet som værende smukt i dette land,« skriver makeup-artisten, som har talrige opdateringer om sin fejde med hudplejefirmaet.

Dove undskylder for reklamen på Twitter:

»Et billede, vi postede for nylig på Facebook, repræsenterer ikke farvede kvinder eftertænksomt. Vi beklager dybt den fornærmelse, det forårsagede.«

(Artiklen fortsætter under billedet)

Der er dog flere, der mener, at der bliver pisket en stemning op. I reklamen – efter at den sorte kvinde forvandles til den hvide kvinde – forvandles den hvide kvinde til en kvinde med et mellemøstligt udseende.

Og det får andre brugere til at advokere for, at meningen med reklamer er at fortælle, at alle uanset hudfarve kan bruge cremen.

»Jeg tænker, at alle, der bliver stødt af det her, leder efter noget at blive stødt over. Reklamen viser tydeligt, at Dove er godt for al slags hud og alle hudfarver,« skriver en bruger.

Flere Twitter-brugere gør opmærksom på, at det ikke er første gang, at Dove anklages for racistisk markedsføring. En dokumenterer, at firmaet har skrevet på en selvbrunercreme, at den fungerer på »normal til mørk hud«, hvilket opfattes som et tegn på, at Dove kalder den lyse hud for »normal«.

I 2011 blev Dove ligeledes anklaget for at promovere budskabet om, at den bedste hud er den lyseste. Tre kvinder figurerer foran en baggrund, hvor der hænger et før og efter-billede. Til højre står den lyseste kvinde foran efter-billedet.