Kommuner og regioner bruger millioner på PR og lobbyisme. Ekspert: »Det er jo en lotteriseddel«

I løbet af de seneste år har landets kommuner og regioner lagt et tocifret millionbeløb i skattekroner hos en række lobby- og kommunikationsvirksomheder, bl.a. for at påvirke landspolitiske beslutninger. Men der er ingen evidens for effekten, og ofte er millionforbruget som at spille lotto for borgernes penge, lyder kritikken fra eksperter.

Borgmester Henrik Frandsen (V) og et enigt byråd i Tønder Kommune prøvede i 2017 at hyre et lobbybureau med det formål at få flere statslige arbejdspladser til den sønderjyske kommune. Thomas Lekfeldt

Da den borgerlige regering i 2017 annoncerede, at det kriseramte Skat skulle erstattes af syv skattestyrelser placeret rundtom i landet, gik Tønder Kommune ind i kampen om de nye attraktive arbejdspladser bevæbnet til tænderne.

Ifølge en aktindsigt brugte kommunen i 2017 over 300.000 kr. inklusive moms på at hyre kommunikations- og lobbybureauet Geelmuyden Kiese. Bureauet fik til opgave »gennem en målrettet analyse- og påvirkningsindsats at sikre, at SKAT placerer en af de (...) nye skattestyrelser i Tønder Kommune,« som det hed i kontrakten.