Reklamemand om kommunes branding: »Kunstigt« og »gammeldags«

Jævnligt betaler flere danske kommuner store beløb til PR-bureauer, der hjælper dem til at fremvise deres bedste sider i kampagner, videoer og på hjemmesider. Berlingske har bedt reklamemanden Frederik Preisler vurdere, om kommunernes branding virker. Svaret er ikke opmuntrende.

Flere kommuner betaler jævnligt store beløb til PR-bureauer, der hjælper kommunerne med at brande sig overfor skatteborgerne, men deres forsøg ender som regel »uden reel indflydelse,« vurderer reklamemanden Frederik Preisler. Jeppe Bjørn Vejlø

En rytter rider langs stranden i flot solnedgang. En drone leverer et malerisk vue ud over sennepsgule marker, kitesurfere og Skandinaviens største solcellepark, mens skiftende tekst fortæller, at her venter »avancerede og udfordrende« jobs på veluddannet arbejdskraft.

Der var hverken sparet på superlativer eller smukke billeder i Kalundborg Kommunes 500.000 kroner dyre hjemmeside imaginekalundborg.dk, der blev lanceret i 2018, og kommunen er langt fra den eneste danske kommune, der har betalt store beløb på at  brande sig selv.