Københavnsk bycykelprojekt har »retning mod« afgrunden efter omfattende hærværk

Fonden bag hovedstadens bycykelprojekt, som tre kommuner samt DSB har skudt næsten 100 millioner kroner i, er økonomisk truet på livet. Sådan er situationen efter sidste års store hærværk af hundredvis af cykler og et faldende antal brugere.

Københavnske bycykler i hundredevis er blevet totalskadede pga. hærværk. Fold sammen
Læs mere
Foto: GoBike

Der var store ambitioner for bycyklerne i København.

De skulle udgøre »det fjerde ben« i den kollektive trafik sammen busser, metro og S-tog.

Men By- og Pendlercykelfonden, der står bag bycykelprojektet, er økonomisk truet på livet, skriver Jyllands-Posten.

Niels Efterstigaard Bjerrum, der er bestyrelsesformand i By- og Pendlercykelfonden, siger til avisen:

»Var det ikke Knud Heinesen (fhv. finansminister, red.), der sagde, at vi ikke er på afgrundens rand, men vi har retning mod den? Var det ikke sådan? Det tror jeg er en okay formulering i forhold til bycyklen.«

I det seneste regnskab for 2019, der blev godkendt i august, skriver revisorerne i den uafhængige revisionspåtegning, at der er »væsentlig usikkerhed vedrørende fortsat drift«.

En forklaring på den dårlige økonomiske situation er et massivt hærværk i 2019, hvor den iPad-lignende teknologi på flere end 500 cykler blev smadret. Ifølge ledelsen var disse cykler totalskadet, fremgår det af regnskabet.

I regnskabet står desuden, at »fonden vil have tilstrækkelig driftslikviditet til at fortsætte driften i 2020«, men det kræver ifølge fonden, at man kan skaffe indtægter fra andre kilder end bycyklen, eller at brugen af bycyklen vil stige i forhold til i dag.

Antallet af brugere af cyklerne er faldet. I januar og februar i år var cirka to ud af tre brugere forsvundet sammenlignet med de tilsvarende måneder i 2019. I januar i år var der cirka 15.000 cykelture mod cirka 45.000 sidste år. Under coronakrisen, der i Danmark begyndte i marts, er antallet af cykelture faldet yderligere.

Tre kommuner – København, Frederiksberg og Rødovre – samt DSB har ifølge Jyllands-Posten i alt skudt 95,8 millioner kroner i bycykelprojektet.

Der er tale om nogle dyre cykler. Jyllands-Posten, der har tjekket salgsmaterialet til nogle kommuner sidste år, skriver, at totalprisen for en af de tunge hvide cykler 67.000 kroner. Beløbet inkluderer drift og ladestation.