Jakob Ellemann-Jensen vil mødes med lærere om Muhammed-tegninger: »Forkert at lægge bånd på sig selv i sin undervisning«

Venstres formand blander sig nu i debatten om danske underviseres brug af Muhammed-tegninger. »Galninge« skal ikke diktere, hvad der undervises i i Danmark, siger han.

Venstre-formand Jakob Ellemann-Jensen vil mødes med folkeskole- og gymnasielærernes organisationer for at drøfte, i hvilket omfang det er et problem, at de føler sig truet til ikke at vise Muhammed-tegninger i relevant undervisning. Fold sammen
Læs mere
Foto: Tobias Kobborg

Terrordrabet på en lærer i en forstad til Paris, som havde vist Muhammed-tegningerne i sin undervisning, er »uacceptabelt« og »fuldstændig forfærdeligt«, siger Venstres formand, Jakob Ellemann-Jensen:

»Forbindelsen til Danmark i og med, at det handler om Muhammed-tegningerne, gør det ikke mindre fortvivlende.«

Drabet på den franske underviser, Samuel Paty, som i fredags blev stukket med kniv og halshugget på åben gade, har genstartet debatten om, hvorvidt danske lærere skal vise deres elever de omstridte tegninger af den muslimske profet.

Jakob Ellemann-Jensen betoner nødvendigheden af at undervise danske elever i ytringsfrihed – men om det omfatter at vise sine elever tegningerne af profeten skal være op til den enkelte lærer, siger han.

»Lige så lidt som nogen med trusler skal diktere, hvordan de skal undervise, lige så lidt skal jeg gøre det,« siger V-formanden, som nu vil mødes med folkeskole- og gymnasielærernes organisationer og drøfte situationen og problemets omfang for at sikre, »at det er trygt for de mennesker at gå på arbejde, og at vores børn bliver uddannet og dannet«.

Pia Kjærsgaard, Dansk Folkepartis værdiordfører, sender i et interview med Berlingske onsdag en kraftig opfordring« til landets undervisere om at finde tegningerne frem.

»Det skal være obligatorisk at vise Muhammed-tegningerne og fortælle om den krise. Men man kan ikke fortælle den historie uden at vise tegningerne – de er årsagen til det hele,« siger Pia Kjærsgaard.

Adspurgt, om Venstre-formanden selv vil opfordre undervisere til at bruge eller afholde sig fra at bruge tegningerne i deres undervisning, siger Jakob Ellemann-Jensen:

»Da jeg underviste i Forsvaret, lærte jeg, at det at vise og illustrere noget har en god effekt. Jeg skal ikke bilde nogen ind, at jeg er læreruddannet, men jeg har vanskeligt ved at forestille mig, at man kan undervise i et emne og ikke vil vise sine elever, hvad man taler om.«

Det lyder som en blød opfordring til i hvert fald at overveje at bruge tegningerne …

»Det er ikke en opfordring til at bruge tegningerne eller til ikke at bruge tegningerne. Det er en insisteren på retten til at undervise på den måde, som man vil, uanset om man vil bruge tegningerne eller ej. Jeg skal ikke diktere, hvordan de underviser. Men det skal de her galninge heller ikke.«

Det kommer de jo til på en eller anden måde, hvis lærere afholder sig fra at bruge tegningerne?

»Det er derfor, jeg vil tale med foreningerne. Jeg vil ikke acceptere, at vi havner i en situation, hvor man af frygt for de her vanvidsmenneskers repressalier ikke tør undervise i det, som er den nære danmarkshistorie.«

Misforståede hensyn

Venstre-formanden fordømmer terrordrabet på læreren i Frankrig og de personer i Danmark, som i weekenden sendte trusler til en dansk lærer, der på Facebook bekendtgjorde, at hun fremover ville vise eleverne tegningerne i sympati med Samuel Paty.

Den danske lærer har siden slettet opslaget.

»Jeg forstår ganske udmærket, at mennesker bliver bange, når de bliver udsat for trusler. Men det går simpelthen heller ikke, at vi som samfund lægger begrænsninger for os selv, og hvad vi må tale om og undervise i, fordi nogen risikerer at blive stødt på manchetterne. Så bider det sig selv i halen,« siger Jakob Ellemann-Jensen:

»Hvis vi ikke insisterer på at lære de mennesker, der er kommet hertil, eller hvis forældre er kommet hertil, hvad det vil sige at være en del af det danske samfund, jamen så bliver de det aldrig. Det kan vi ikke være bekendt over for dem, og vi kan ikke være det bekendt for Danmark.«

Claus Hjortdal, formand for Skolelederforeningen, siger til Berlingske, at tegningerne efter hans mening ikke er nødvendige for at undervise i ytringsfrihed – og at man provokerer elever med muslimsk baggrund udnødigt og skaber konflikter frem for sammenhold i samfundet.

Har Hjortdal en pointe?

»Nej. Hvis man tager det her misforståede hensyn, som går på at sige, »jamen så begrænser vi os selv en lille smule for ikke at støde nogen«, så bliver man ufrivilligt et billede på det her med at bilde mennesker ind, at Danmark er et andet land, end det er. Vi skylder de mennesker, der kommer til Danmark, at fortælle dem, at her må man gerne ytre sig frit, og ytringsfriheden er endda så liberal, at man også gerne må være uenig – man må bare ikke bruge vold,« siger Jakob Ellemann-Jensen:

»Derfor synes jeg, det er forkert at lægge bånd på sig selv i sin undervisning.«