Jakob Ellemann-Jensen om Muhammed-tegninger i folkeskolen: »Hvis man er bange for at støde nogen, så er det et forkert hensyn at tage«

Debatten om Muhammed-tegningerne har igen taget fart. Selv om Venstres formand ikke vil bestemme, hvordan undervisning tilrettelægges, så håber han heller ikke, at lærere ikke vil vise tegningerne af de forkerte hensyn.

Efter at den franske lærer Samuel Paty blev halshugget for at vise Muhammed-tegninger til sine elever, er debatten om brugen af tegningerne blusset op igen i Danmark. Venstres formand, Jakob Ellemann-Jensen vil ikke bestemme, hvordan lærere tilrettelægger deres undervisning, men mener, at det er vigtigt at undervise i ytringsfrihed. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Det bør være folkeskolens klare opgave at fremme demokratiske værdier og ytringsfrihed.

Sådan lyder det fra Venstres formand, Jakob Ellemann-Jensen (V), efter at debatten om brugen af Muhammed-tegningerne i skolernes undervisning igen er blusset op.

Jakob Ellemann-Jensen vil hverken gøre tegningerne obligatoriske i undervisningen eller diktere, hvordan lærere former deres undervisningsmateriale, men alligevel vil han gerne trække en streg i sandet.

Nogen kan blive stødt, ja. Men det vigtigste er, at lærere ikke undgår at vise tegningerne af hensyn til enkelte elever, mener Venstre-formanden.

»Problemet opstår, hvis man af de forkerte hensyn vælger at undlade at udsætte elever for bestemte indtryk. Der vil altid være nogen, der bliver stødt af forskellige ting, og det skal man selvfølgelig være opmærksom på. Men man gør ikke folk en tjeneste ved at beskytte dem fra verden,« siger han.

»Hvis man ikke viser tegningerne, fordi man er bange for at støde nogen på manchetterne, så er det et forkert hensyn at tage. Det er jo ikke en provokation for provokationens skyld. Det handler også om at lære børn, at der er noget, der hedder ytringsfrihed, og at det er en dansk værdi,« siger Jakob Ellemann-Jensen.

Lærerens sikkerhed

Debatten er for alvor blusset op igen efter, at en fransk lærer i sidste uge blev halshugget på åben gade, efter at have vist sine elever Muhammed-tegninger fra det franske magasin Charlie Hebdo.

I Danmark er en lærer blevet truet efter at have været ude at sige, at hun bruger tegningerne i sin undervisning. Men på trods af de konsekvenser, det eventuelt kan få for de lærere, der vælger at vise og bruge Muhammed-tegningerne i undervisningen, mener Jakob Ellemann-Jensen alligevel, at man ikke bør være bange for at bruge tegningerne.

Jakob Ellemann-Jensen, formand for Venstre

»I Danmark må man tro på, hvad man vil, men ingen har ikke krav på, at samfundet retter sig efter det.«


»Det er fuldstændig frygteligt, at der er lærere, som bliver truet på grund af det her. Og drabet i Frankrig er forfærdeligt. Jeg er bare nødt til at sige, at hvis vi giver op og retter ind efter terrorister, så har de vundet,« siger han.

Men er det fair, at lærerne skal tage den her risiko på sig og undervise i det her, hvis der er en fare?

»Hvem i alverden skulle ellers gøre det? Det ligger i lærergerningen,« siger han.

Frustration for lærere

Derfor er det netop vigtigt, at lærere har muligheden for at undervise i det her ting, mener Venstre-formanden.

»I Danmark må man tro på, hvad man vil, men ingen har ikke krav på, at samfundet retter sig efter det. Det skal man forstå. Hvis man ikke vil forstå det, så er der masser af andre og rigtig trælse steder, man kan flytte hen i stedet for,« siger han.

På læringsportalen emu.dk, som er Undervisningsministeriets officielle inspirationskilde for lærerne i den danske folkeskole, står der ikke et eneste ord om Muhammed-tegningerne til brug i undervisningen.

En, der har blandet sig i debatten i løbet af de seneste dage, er formanden for Danske Skoleelever, Esther Vyff. Hun mener, at lærere bør vise Muhammed-tegningerne, hvis de finder det relevant i undervisningen.

»Hvis man som lærer går ind med et åbent sind og forklarer forhistorien, så kan man få en dialog, hvor man taler om de her svære emner. Det kan være vigtigt at snakke med en klasse om, hvad satire er, og hvor grænsen for ytringsfrihed går. Jeg tror på, at det er sådan nogle velovervejede debatter, som 8.-9.-klasser kan have,« har Esther Vyff udtalt.

Og det er et synspunkt, som Jakob Ellemann-Jensen er enig i. Men på trods af, at han ikke vil diktere, hvordan lærerne skal skrue deres undervisning sammen, så mener han alligevel, at det er »et naturligt emne« at drage ind i undervisningen.

»Hvis man underviser i den nære danmarkshistorie og ikke inddrager Muhammed-tegningerne, så skal det ikke være af misforståede hensyn. For så bilder man nogle elever ind, at Danmark er et andet land, end Danmark er. Danmark er ikke et land, hvor der er kønsopdelt svømning, eller hvor drenge er mere værd end piger. Danmark er ikke et land, hvor vi begrænser ytringsfriheden,« siger han.