Her er datoen: Endelig åbner Cityringen

Nu skulle den endelige dato for åbningen af den nye metrocityring for passagerer være på plads.

Den nye Cityringen får 17 stationer. Billedet er fra den eksisterende metro. Fold sammen
Læs mere
Foto: Vibeke Toft

Efter flere forsinkelser og yderligere udgifter er den længe ventede nye metrolinje i København og på Frederiksberg, Cityringen, snart klar til at tage imod de første passagerer.

Således oplyser Metroselskabet nu, at »dørene ventes at gå op søndag 29. september 2019«.

»Efter mere end otte års anlægsarbejde er der nu blot tre måneder til, at Cityringen med dens 17 nye stationer kan åbne søndag 29. september,« hedder det en i pressemeddelelse.

Det er ikke mere end en måned siden, at Berlingske kunne berette, hvordan Folketingets Transportudvalg var blevet orienteret om, at Cityringen ville blive to måneder forsinket og forventedes at kunne åbne i netop slutningen af september.

Den seneste forsinkelse kostede Metroselskabet 165 millioner kroner. Penge, som selskabet selv må finansiere. De ekstra udgifter skyldes tabte passagerindtægter og forlænget, såkaldt prøvedrift.

Metroselskabet er ejet af staten samt Københavns og Frederiksberg kommuner.

Samlet betyder det, at udgifterne til Metrocityringen er steget med 10,5 procent, siden der blev skrevet under på projektet i 2011.

I 2014 blev projektet forsinket i et halvt år i forbindelse med mange naboklager over støj og gener fra byggeriet.

Et løfte med forbehold

Selskabet lover dog ikke endeligt, at den nye metrolinje slår dørene op 29. september.

»Arbejdet med at bygge de 17 nye stationer og få de førerløse tog til at køre er ved at være afsluttet. I perioden frem til september skal de sidste tests gennemføres og dokumenteres, og metrodriften skal køre som almindelig drift, dog uden passagerer. Dette arbejde danner grundlag for den endelige myndighedsgodkendelse, hvor der gives tilladelse til at køre med passagerer,« hedder det:

»Tilladelsen er derfor afhængig af, at tests og dokumentation er i orden, og kan først opnås kort tid før, Metroen er klar til åbning i september.«

Metroselskabets administrerende direktør, Henrik Plougmann Olsen, oplyser, at »stationerne og systemet er ved at være klar«.

»I de kommende måneder skal vi være sikre på, at alle tests og dokumentation er på plads og er afleveret i en ordentlig kvalitet, så myndighederne kan behandle det som led i den endelige godkendelse,« forklarer han:

»Men den endelige garanti for åbningstidspunktet vil vi først kunne give tæt på åbningsdagen. Vi vurderer, at tidsplanen er realistisk, men det baserer sig på, at alle parter leverer en effektiv og koordineret indsats for at sikre et kvalificeret grundlag til at opnå den endelige sikkerhedsgodkendelse.«