Cityringen forsinket igen: Metrolinje åbner i september

Den nye metrolinje i København åbner først til efteråret, fordi entreprenørerne ikke har overholdt deadline. Dermed er projektet endnu en gang blevet dyrere og forsinket.

.
Metroselskabet meddeler, at Cityringen i København bliver to måneder forsinket og ventes at åbne i slutningen af september. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen

Cityringen, den længeventede metroring, der med 17 stationer, skal udgøre en historisk stor udbygning af den kollektive trafik i København, bliver ikke færdig til tiden.

Metroselskabet meddeler således i en orientering til Folketingets Transportudvalg, at Cityringen i København bliver to måneder forsinket og ventes at åbne i slutningen af september.

Det skyldes ifølge selskabet, at hovedentreprenøren (Copenhagen Metro Team) ikke har overholdt en aftalt deadline i marts, hvilket ifølge selskabet betyder, at Hitachi Rail ikke er kommet langt nok med de altafgørende testkørsler.

Derfor udestår der fortsat en del testkørsler, før sikkerhedsgodkendelsen kan komme i hus.

»Selv om det i det store billede er mindre ting, der mangler, har det desværre vist sig at være for meget til, at det er realistisk at indhente det forsinkede arbejde.«

»Derfor er vi nødt til at rykke åbningen af Cityringen til slutningen af september,« siger Metroselskabets administrerende direktør, Henrik Plougmann Olsen, i en pressemeddelelse.

Som Berlingske for nylig skrev blev transportminister Ole Birk Olesen (LA) for to måneder siden orienteret om en mulig forsinkelse af metroen. I et brev til ministeren slog Metroselskabets bestyrelsesformand Jørn Neergaard Larsen fast, at der var en øget risiko for, at byggeriet bliver forsinket, fordi arbejdet med at få gjort stationerne færdige ikke er gået hurtigt nok.

»...risikoen for forsinkelse er fortsat betydeligt øget som følge af den begrænsede fremdrift i januar og den deraf følgende forsinkelse af systemtests,« lød det i brevet, der placerede ansvaret hos Copenhagen Metro Team (CMT), der ifølge Metroselskabet ikke har fået byggeriet op i tempo.

Misset milepæl

De største og mest komplicerede arbejder på Cityringen – som for eksempel tunnelboringerne dybt under jorden og de vanskelige betonkonstruktioner – er for længst overstået.

Nu udestår en række arbejder, som er mindre i målestok, men som er afgørende for, at hovedstadens nye metronet kan få den endelige tilladelse til at åbne for passagerer.

I en email fra driftsdirektør i Copenhagen Metro Team, Sigurd Nissen-Petersen, fastslår selskabet, at de mener at have leveret varen og nået den centrale milepæl i projektet, som Metroselskabet beskylder dem for at have misset.

»Vi leverer den største del af projektet, men det meste papirarbejde og myndighedsgodkendelser relaterer til hele Cityringen og involverer dermed også andre entreprenører. Vores indsigt i andre entreprenørers arbejde og fremdrift er begrænset, og vi ville gerne vide mere om en fælles tidsplan. Vi er naturligvis fortsat optagede af at opfylde vores del af aftalerne, og som enhver ved selvsyn kan se ude på stationerne, er vi ved vejs ende og forventer at afslutte vores arbejde i løbet af de kommende uger,«

Metroselskabet forventer at kunne melde en endelig åbningsdato ud i juni.

Prisen for forsinkelsen er 165 millioner kroner, som Metroselskabet, der er ejet af staten, Københavns og Frederiksberg kommuner, finder i sin egen kasse. Det er blandt andet tabte passagerindtægter og forlænget prøvedrift, der udløser prisstigningen.

Med den nye fordyrelse er udgifterne til Cityringen steget med 10,5 pct. siden, der blev sat underskrift på projektet med ejernes velsignelse i januar 2011. Tilbage i 2014 blev projektet forsinket i et halvt år i forbindelse med de mange naboklager over støj og gener fra byggeriet.

Berlingske forsøger at få en kommentar fra Hitachi.