Gymnasieelever: Vi har ondt i maven og er hamrende nervøse for, hvad der skal ske

Gymnasieelevernes organisation vil have aflyst størstedelen af de kommende eksamener, så skoleåret kan blive forlænget, og eleverne kan samle op på deres faglige efterslæb. Børne- og undervisningsministeren vil ikke træffe en beslutning endnu.

Flere rektorer er bekymrede for, om gymnasieeleverne har lært nok det seneste år. Fold sammen
Læs mere
Foto: Asger Ladefoged

Aflys eksamener, og forlæng skoleåret.

Sådan lyder opråbet fra Danske Gymnasieelevers Sammenslutning (DGS).

Opråbet kommer, efter at forskere og fagfolk tirsdag i Berlingske fortæller, at vi lige nu står med en elevårgang, der efter snart et år med hjemsendelser og massevis af onlineundervisning halter fagligt bagefter tidligere elevårgange.

»Eleverne er bekymrede for, om de har lært nok, og de føler sig ikke klædt på til at skulle til eksamen til sommer,« siger Ingrid Kjærgaard, der er formand for DGS.

Hun foreslår, at der bliver lavet samme model som i sommer, hvor langt de fleste eksamener blev aflyst – på nær to skriftlige og to mundtlige – og hvor årskaraktererne i stedet blev ophøjet til eksamenskarakterer.

Det betyder, at eleverne ikke skal gå på læseferie i midten af maj, men i stedet kan vente til midten af juni, og på den måde kan skoleåret blive forlænget med en måned.

»Der er behov for, at eleverne kan komme tilbage i skole og indhente noget af det, de har mistet fagligt under nedlukningerne,« siger Ingrid Kjærgaard:

»For eksempel har de naturvidenskabelige fag været udfordret, fordi der ikke har været adgang til laboratorier. Idrætsundervisningen har selvfølgelig også været udfordret. Men det gælder i alle fag, at man ikke får det samme faglige udbytte, når man ikke har mulighed for at få hjælp af sin lærer og sine klassekammerater fysisk. Der er også mange, der mener, at det er urimeligt at blive bedømt på baggrund af den virtuelle undervisning, fordi man ikke har den samme mulighed for at engagere sig, og det er også et argument for, at skoleåret bør forlænges.«

Pernille Rosenkrantz-Theil (S), børne- og undervisningsminister

»Det er vigtigt for mig at sige til eleverne, at der ikke er grund til at gå og bekymre sig. Det er noget, vi kommer til at tage stilling til, ligesom vi gjorde sidste år. Men vi skal længere hen på skoleåret, før vi kan træffe beslutningen.«


Regeringen har fokus på problemet

Ingrid Kjærgaard er ikke alene med sin holdning.

Lige nu har 44.897 skrevet under på et borgerforslag, der foreslår at aflyse en række eksamener for gymnasieeleverne.

Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) siger til Berlingske, at regeringen har fokus skarpt rettet mod, hvad der skal ske med sommerens eksamener, men hun vil ikke komme med en afgørelse endnu.

»Det er vigtigt for mig at sige til eleverne, at der ikke er grund til at gå og bekymre sig. Det er noget, vi kommer til at tage stilling til, ligesom vi gjorde sidste år. Men vi skal længere hen på skoleåret, før vi kan træffe beslutningen,« siger hun og fortsætter:

»Det kommer an på, hvor længe den nuværende nedlukning kommer til at vare. Hvis vi træffer beslutningen om eksamenerne for tidligt, kan det have den konsekvens, at vi unødigt sender en årgang ud, der ikke har været til eksamen. Hvis vi åbner igen om lidt, vil det godt nok være ærgerligt at have truffet beslutningen om, at alle eksamener er aflyst.«

Ingrid Kjærgaard mener tværtimod, at der er behov for en beslutning så hurtigt som muligt.

»Det er en enorm uvished, eleverne står med i øjeblikket. Det mindste, man kan gøre, er at give lidt ro til de mange tusinde gymnasieelever, der lige nu sidder med ondt i maven over, hvad der skal ske med eksamenerne. Der sidder så mange gymnasieelever, der er hamrende nervøse for, hvad der skal ske,« siger hun.