Grønt forslag fra borgmestre ligner »russiske tilstande« og vil »smadre hverdagen totalt«, lyder det fra Konservative

De konservatives leder på Københavns Rådhus er »rimelig harm« over en foreslået model fra Socialdemokratiet og Enhedslisten, som vil tvinge de forurenende biler ud af hænderne på byens borgere. Ifølge Jakob Næsager er det et svigt af børnefamilierne.

Jakob Næsager (K) mener, at den foreslåede elbilsmodel for bilismen i København vil smadre hverdagen i København totalt, for folk har ikke råd til at skifte til en elbil, som modellen lægger op til. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup

København bliver renere, grønnere og mere rummelig, mener Københavns overborgmester Lars Weiss (S) og teknik- og miljøborgmester Ninna Hedeager Olsen (EL), der i Berlingske i dag fremlægger en ny model, som søger at skubbe benzin- og dieselbilerne ud af byen.

Når Det Konservative Folkeparti på rådhuset læser om modellen, løber det dem imidlertid koldt ned ad ryggen.

Modellen lægger op til blandt andet helt at forbyde benzin- og dieselbiler i Middelalderbyen, der rummer Indre By, i såkaldte nulemissionszoner, hvor det kun skal være tilladt at køre i el- og brintbiler.

Konservative: »Det vil smadre hverdagen«

Modellen er til en start et »pilotprojekt«, som foreslås igangsat i 2023, så det får effekt i 2025, og handler om, at bilejere er pålagt at vælge en brint- eller dieselbil, når deres benzin- eller dieselbil skal udskiftes.

Elbiler til opladning i København. Ifølge en ny model fremsat af Enhedslisten og Socialdemokratiet på Københavns Rådhus, skal bilejere vælge til en el- eller brintbil, når deres benzin- eller dieselbil skal udskiftes. Fold sammen
Læs mere
Foto: Emil Helms.

»Det vil smadre hverdagen i København totalt,« siger en med egne ord »rimelig harm« leder af Det Konservative Folkeparti på rådhuset, Jakob Næsager:

»Københavnerne har ikke råd til at købe så mange elbiler. Hvis socialdemokraterne mener det her seriøst, vil det være at sige til københavnerne, at de godt kan skille sig af med deres biler.«

»Det vil være næsten russiske tilstande,« siger han med henvisning til Ruslands tidligere sanktioner mod vesten ved at forbyde vestlige køretøjer.

Håbet fra overborgmesteren og teknik- og miljøborgmesteren er at leve op til klimaloven, som Folketinget vedtog i 2020, der sætter som mål, at Danmark skal reducere udledningen af drivhusgasser i 2030 med 70 procent i forhold til niveauet i 1990.

Til Berlingske siger overborgmester Lars Weiss, at han ikke kan udelukke, at nogle københavnere vil holde fast i deres udledende bil i uhensigtsmæssigt lang tid for at spare sig selv udgiften ved at købe en elbil.

»Det vidner om en vis desperation«

For Jakob Næsager at se, vil modellen gøre skade på både familier og byens ældre.

»Mange børnefamilier vil lide under det, og det vil mange ældre også, som ikke kan bruge offentlig transport og metroskakterne. Det vidner om en vis desperation, hvor de forsøger at overgå Enhedslisten,« siger han:

»Jeg synes, at man begynder at fornemme en desperation i den socialdemokratiske kampagne. Det her spiller jo ind i vores klimaplan, og indfasningen har jo behov for at ske inden 2025, hvis de, som de siger, vil hente hele CO2-udledningen på transport. Det er jo pudsigt, at når man vil leve op til nogle normer, at man skal have endnu skrappere krav for personbiler.«

Hvis man vil nå klimamålene og har en ambition om, at der skal udledes mindre i København, hvorfor giver det så ikke mening, at man går hårdt til værks?

»Man burde i givet fald starte hos sig selv og sige, at det er busser og lastbiler, som skal underlægges kravene. Det ville være at feje for egen dør. Det er enorme udgifter,« siger Jakob Næsager.

Så må De Konservative jo stemme imod forslaget, hvis det kommer dertil.

»Alternativet, enhedslisten og socialdemokratiet har flertallet, så de kan gøre, som de vil. Der findes næppe så mange elbiler, at alle kan skifte. Brugtbilsmarkedet for elbiler er yderst begrænset, fordi man ikke ved, hvor lang levetid elbiler har,« siger Jakob Næsager:

»Det vil blive epokegørende for København, og den kollektive trafik kan ikke absorbere alle dem, der skal skifte over til den.«

Ifølge Jakob Næsager bør man i stedet tvinge krydstogtskibene til at bruge grøn landstrøm frem for dieselmotorer og tage fat på busser og lastbilers udledning ved opgaver, som ligger inden for det offentlige regi.