Forslag til at nytænke læreruddannelsen: Mødepligt, flere timer og mere krævende prøver

En udviklingsgruppe har set nærmere på nogle af udfordringerne på landets læreruddannelser. De har nu udarbejdet en række forslag til en nytænkning af uddannelsen. Den ansvarlige minister mener, at anbefalingerne er et »godt grundlag«, der kan være afsæt til kommende politiske drøftelser.

En række tiltag skal sikre, at landets læreruddannelser bliver mere ambitiøse og fagligt krævende. De er udarbejdet af en udviklingsgruppe af praktikere fra uddannelsen, der kender til hverdagen i skolerne. Fold sammen
Læs mere
Foto: Maria Albrechtsen Mortensen (arkiv)
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Lærerne har et væsentligt ansvar for, at fremtidens generationer bliver uddannet og formet i de afgørende år i folkeskolen.

Derfor betegnes læreruddannelsen også som en af Danmarks vigtigste uddannelser.

Men der er en række væsentlige områder, der kan strammes op på, så læreruddannelsen bliver »mere ambitiøs og fagligt krævende«.

Sådan lyder det fra en udviklingsgruppe bestående af repræsentanter fra Lærerstuderendes Landskreds, Danmarks Lærerforening, Kommunernes Landsforening og Danske Professionshøjskoler, der har udarbejdet en række forslag, som skal gøre læreruddannelsen »ny og bedre«.

Uddannelses- og forskningsminister Jesper Petersen (S) mener, at udviklingsgruppen er kommet med et »grundigt og gennemarbejdet forslag«:

»Det giver et godt grundlag for at arbejde videre. Regeringen vil have, at vi skal have en fremragende folkeskole i Danmark. Det kræver en læreruddannelse af høj kvalitet. Her er der et godt, gennemarbejdet forslag, som kan være afsæt til de politiske drøftelser,« siger Jesper Petersen.

Regeringen vil gå efter at indgå en aftale om at forbedre læreruddannelsen i 2022.

Mere ambitiøs

En evaluering af landets læreruddannelser fra 2018 peger på, at læreruddannelsens undervisere og de faglige krav og rammer »ikke i tilstrækkelig grad udfordrer de studerende til at arbejde engageret og målrettet«.

Det betyder, at for mange studerende ender med at komme gennem uddannelsen med en »ringe studieindsats«, og at de studerende ikke bliver mødt med tilstrækkelig høje krav, som det lyder i udviklingsgruppens notater.

Derfor indeholder nogle af deres udarbejdede tiltag blandt andet flere undervisningstimer på skemaet, mødepligt det første år – herefter møderegistrering – samt mere krævende og professionsrettede prøver.

Uddannelses- og forskningsminister Jesper Petersen kan godt se for sig, at disse forslag bliver en del af en kommende aftale om at forbedre læreruddannelsen:

»Vi har store ambitioner for folkeskolen. Det skal vi også have på vegne af de lærere, der skal arbejde med den, ellers lykkes vi ikke med at skabe en endnu bedre folkeskole, hvor børn trives, bliver faglig dygtige, dannes og indgår i stærke fællesskaber. Det er det, vi skal med folkeskolen. Det skal lærerne være endnu bedre til at lykkes med.«

Det kan mødepligt, flere undervisningstimer samt mere krævende prøver være et bidrag til, lyder det:

»Og det sender et klart signal om, at læreruddannelsen stiller nogle krav, hvor man skal hænge i for at få den faglighed, der skal til for at blive en dygtig lærer. Og det kan forhåbentlig være med til at give en større autoritet og prestige. Det synes jeg faget fortjener,« siger Jesper Petersen.

Udviklingsgruppens forslag kan samles under fem overskrifter:

  • En mere ambitiøs og fagligt krævende læreruddannelse.
  • Udvidet og integreret praktik og mere øvelsesbaseret undervisning, som styrker sammenhængen med folkeskolen.
  • Øget fokus på dannelse i læreruddannelsen, så den studerende formes til at varetage helheden af opgaver som lærer i folkeskolen.
  • En uddannelse med tydelig progression og sammenhæng, der sikrer flere dygtige lærere.
  • Reduceret antal og ændret type af mål, så der kommer friere rammer for lokalt engagement og udvikling af forskellige profiler.

Uddannelses- og forskningsministeren har inviteret forligskredsen bag læreruddannelsen til en gennemgang af anbefalingerne fra udviklingsgruppen.

Han tror ikke, at alle partier er klar til »at sætte et flueben« ved indspillet. Der kommer selvfølgelig nogle politiske drøftelser, lyder det:

»Men med evalueringen fra 2018 og med det gennemarbejdede forslag her er jeg overbevist om, at hele forligskredsen vil kunne finde hinanden i en aftale. Det bør vi. Og det vil have meget høj prioritet for mig som minister, at vi lykkes med det i det nye år.«