Fordobling af vanvidsbilister på fire år

Antallet af vanvidsbilister er steget gennem årene. Det viser Rigspolitiets tal for vanvidsbilister, der er blevet fanget af den automatiske trafikkontrol.

»Jeg har set verserende sager, hvor jeg har talt 30 klip. Bandemedlemmer kører konsekvent med paranoia i røven. De kører over for rødt lys, fordi de ikke tør holde stille,« siger færdselsbetjent Henrik Schmeisser (tv.). Til højre hans kollega Jesper Lorentzen. Arkivfoto: Thomas Lekfeldt Fold sammen
Læs mere

Der er kommet flere sager med folk, der har haft for tunge såler på skoene, har trådt speederen i bund og har kørt for stærkt. Alt for stærkt.

Det viser Rigspolitiets tal over vanvidsbilister, som er blevet fanget af politiets automatiske trafikkontrol fra 2015 til 2019.

Vanvidskørsel er i øjeblikket et punkt på dagsordenen hos regeringen, som i et udspil vil gøre det muligt at straffe med fængsel i op til 20 dage for fartbøller, der overskrider fartbegrænsningerne i stor stil.

Står det til regeringen, skal man altså kunne fængsle personer, der bliver taget for at køre over 100 procent over fartbegrænsningerne eller køre over 200 kilometer i timen.

I Rigspolitiets tal bliver vanvidsbilister registreret, når der bliver kørt med en hastighed over 100 procent, eller der er kørt 200 kilometer i timen eller derover.

Her fremgår det, at antallet af sådanne sager er steget stødt.

Mens der i 2015 var 90 tilfælde på landsplan, var der i 2019 178 overtrædelser. Det er en stigning på 97,78 procent.

I Østjylland er man gået fra fire registrerede tilfælde i 2015 til 23 forrige år. I Sydsjælland og på Lolland-Falster er man gået fra syv til 36.

I Midt- og Vestsjællands politikreds har man fra 2017 til 2018 oplevet en drastisk stigning fra tre tilfælde til hele 54. Det faldt imidlertid til ti tilfælde i 2019.

I København har stigningen været begrænset, her var der 20 episoder i 2019.

Rigspolitiet oplyser, at tallene også dækker over vanvidsbilister, hvor køretøjet er indregistreret i Norge eller Sverige.

Efter en episode i juli sidste år, hvor en 35-årig politibetjent blev dræbt af en vanvidsbilist, skrev Henrik Schmeisser, der er færdselspolitibetjent ved Københavns Politi, et debatindlæg i Berlingske, hvor han gjorde det klart, at han savnede handling mod såkaldte »muskelbiler« med mange hestekræfter. De biler bliver ifølge Henrik Schmeisser ofte leaset fra andre lande til Danmark.

I går sagde han i Berlingske, at han bød regeringens skærpning af reglerne velkommen, men fortalte, at han ikke mener, at det kan stå alene.