26-årig blev fængslet efter trafikdrab på betjent: På fri fod blev han taget for sprit- og vanvidskørsel

Svimlende høje hastigheder i trafikken skal straffes med fængsel, mener regeringen. Sidste år kostede vanvidskørsel en betjent livet, og selv om regeringens udspil glæder en færdselsbetjent, der mistede sin kollega, kan det ikke stå alene, mener han.

En 35-årig politiassistent ved Københavns Politi mistede i juli livet i en trafikulykke på Langebro i København. Betjenten blev tilfældigt impliceret i trafikulykken, mens han var på arbejde. Fold sammen
Læs mere
Foto: Presse-fotos.dk/Ritzau Scanpix

23. juli sidste år kørte en ung mand meget stærkt i sin bil ved midnatstide i København.

108 kilometer i timen nåede den 26-årige mand op på, da han kørte ad H.C. Andersens Boulevard og fortsatte over Langebro, hvor hastighedsgrænsen er 50 kilometer i timen.

Det endte galt – helt galt. Vejbanen var våd, og den 26-årige bilist mistede kontrollen over sit køretøj, kom over i modsatte vejbane og stødte frontalt sammen med en modkørende.

Formiddagen efter stod det klart, at en 35-årig politibetjent havde mistet livet i ulykken. Det meddelte Københavns Politis chefpolitiinspektør, Jørgen Bergen Skov:

»Det er en besked, vi alle har modtaget med stor sorg.«

For Henrik Scheisser, der er mangeårig politiassistent ved Færdselspolitiet i København, stod det klart, at han havde mistet en god kollega i en ulykke, som måske kunne været afværget.

Henrik Scheisser gav i debatindlæg og i artikler i Berlingske udtryk for et behov for at slå hårdere ned på vanvidskørsel og »dødbringende våben«, som han kalder de kraftfulde køretøjer, der ifølge ham kommer flere af.

Den 26-årige bilist blev kort før klokken to om natten anholdt på Rigshospitalets Traumecenter og blev varetægtsfængslet frem til 19. august.

I går kunne Ritzau fortælle, at manden allerede 22. august blev taget for at køre for stærkt på Holbækmotorvejen, hvor han kørte 81 kilometer i timen på en strækning, hvor man højst måtte køre 60.

Omtrent to måneder senere – i oktober – blev den 26-årige taget for spirituskørsel, idet han kørte bil med en promille på 1,19 i Indre København.

Samme måned blev den 26-årige stoppet med en fart, der var dobbelt så høj som den tilladte, på Helsingørmotorvejen.

Regeringen har tirsdag præsenteret et udspil, der skal gøre det muligt at fængsle personer, der kører mere end 100 procent for stærkt, med op til 20 dages fængsel.

Det udspil hilser Henrik Scheisser i dag velkomment, men mener samtidig, at der skal mere til.

»Jeg kan se, at regeringens forslag er, at når man kommer op på dobbelthastighed, så bliver det betegnet som vanvidskørsel, og så ryger man i fængsel,« siger han:

»Det synes jeg er rigtig, rigtig godt. Men jeg er også sikker på, at tiltaget ikke kan stå alene. Det er enormt vigtigt, at vi også ser på bilen og gør noget for at fjerne disse potentielt dødbringende våben fra vejene.«

Henrik Scheisser har gennem sit arbejde oplevet en stigning i antallet af særdeles kraftfulde køretøjer – såkaldte »muskelbiler« med mange hundrede hestekræfter – som for ham at se gør det endnu mere attraktivt for fartdjævle at bryde hastighedsbegrænsningerne.

»På Langebro havde vi sidste år en måling på næsten 160 kilometer i timen få dage før den fatale ulykke med min kollega. Vi ser nogle hastigheder, som bliver begået i muskelbiler, vi aldrig har oplevet før,« siger han.

Føreren, der en julinat sidste år var skyld i betjentens død, kørte i en leaset Audi A6. Ifølge anklageskriftet, som Ritzau er i besiddelse af, blev manden målt til at køre mindst 187 kilometer i timen på en strækning ved Gentofte, hvor fartgrænsen var 90 kilometer i timen. Forud for dødsulykken blev han stoppet for spirituskørsel og høj fart. En blodprøve viste denne gang, at han havde en promille på 1,09.

Henrik Scheisser, tror du ikke, at gerningsmændene bare ville finde en anden bil at køre stærkt i?

»Det er der ingen tvivl om. Men grunden til, at der har været så meget fokus på muskelbiler, er, at vi har set en udvikling over årene. Vi så også folk, der kørte for stærkt for 20 år siden, men vi er i dag oppe på nogle hastigheder, som er svimlende høje. Vi ser nogle hastigheder, som bliver begået i muskelbiler, vi aldrig har oplevet før,« siger han.