Forårsnedlukningen var hård, men anden runde har ramt langt hårdere: Hver fjerde skoleelev har fået et seriøst problem

Mere end hver fjerde elev har svært ved at følge med i undervisningen, viser en ny national undersøgelse, som Red Barnet Ungdom har fået foretaget, blandt skoleelever. Ifølge Red Barnet Ungdoms generalsekretær vil det få langsigtede konsekvenser for børnene.

 

Da man i marts 2020 lukkede ned for fysisk undervisning på landets skoler, talte man om »undtagelsestilstande«.

Nu har børn og unges skolegang været berørt af coronanedlukningen i et år, og det har i høj grad påvirket deres læringslyst og evne til at følge med i undervisningen, mener Red Barnet Ungdom.

Hver fjerde skoleelev har svært ved at følge med i timen ifølge en ny undersøgelse, som analyse- og konsulentfirmaet Moos-Bjerre har foretaget for Red Barnet Ungdom. Hos de ældste elever i 5.–10. klasse er det hver tredje elev, der svarer, at de har svært ved at følge med i skolen.

»Det rammer i høj grad de elever, der i forvejen har det svært i skolen, samt de børn, som ikke kan få hjælp derhjemme. Det er hverken lærernes eller skolernes skyld. Det skyldes, at fjernundervisning og andre typer midlertidig undervisning ikke kan erstatte den undervisning, som vi kender fra før corona,« siger Astrid Engberg, generalsekretær i Red Barnet Ungdom, i en pressemeddelelse.

14-årige Andrea Hansen er en af de mange elever, som har haft svært ved at finde læringslysten, og som har mistrivedes under anden nedlukning. Fold sammen
Læs mere
Foto: Vera Rosenbeck.

Langsigtede konsekvenser

14-årige Andrea Hansen er en af de mange skoleelever, som både har følt sig demotiveret i undervisningen, og som har haft det svært mentalt under anden nedlukning. Hun var en glad og velfungerende skoleelev inden coronanedlukningen, men i takt med at skolerne lukkede ned, fik hun det mentalt dårligt og begyndte at mistrives.

Red Barnet Ungdom har derfor også undersøgt elevernes trivsel – både i forhold til deres skoleliv, og i forhold til hvordan de trives derhjemme. Her svarer 41 procent af eleverne i 5. til 10. klasse, at de føler sig langt mere ensomme end før nedlukningen.

Og det skaber bekymring for, hvilke langsigtede konsekvenser de lange skolenedlukninger kan komme til at få for børnene. De driver derfor læringscafeer, som skal hjælpe børn, der kæmper med ensomhed, tab af læring, skoleglæde og trivsel, men ifølge Red Barnet er det ikke nok for at sikre børns trivsel i fremtiden.

»Vores frivillige står klar til at hjælpe, men det er vigtigt, at regeringen, Folketinget og kommunerne i endnu højere grad tænker over de langsigtede konsekvenser, som coronakrisen, restriktionerne og nedlukningen kommer til at have for landets elever. Der er brug for endnu flere midler og projekter, som kan hjælpe elever over hele landet og særligt de børn, der vokser op i udsatte familier,« siger Astrid Engberg i Red Barnet Ungdoms pressemeddelelse.

Blandt eleverne i 5.–10. klasse svarer 41 procent, at de føler sig langt mere ensomme end før skolenedlukningen, mens 19 procent angiver, at de føler sig lidt mere ensomme. Blandt de ældre elever svarer næsten ti procent, at de er triste eller meget triste over at gå i skole. Samtidig er andelen af glade elever faldet i både ind- og udskolingen fra 2020 til 2021.