Andrea var en velfungerende 8.-klasseelev, indtil coronanedlukningen ramte: »Pludselig tænkte jeg på at hoppe ud ad mit vindue«

Coronakrisen kræver sine ofre, og det er ikke kun på hospitalerne. 14-årige Andrea Hansen var en velfungerende pige, indtil nedlukningen gav hende tanker om at hoppe ud af vinduet.

 
Andrea på 14 år har fået nødundervisning i tre uger, fordi hun begyndte at få det dårligt af at være derhjemme. Se videoen, og hør hende fortælle, hvordan lockdown har påvirket hende og hendes skolegang. Produktion: Vera Rosenbeck Fold sammen
Læs mere

Andrea Hansen var en glad, velfungerende og pligtopfyldende elev i 8. klasse. Sådan en elev, som får ros til skole-hjem-samtalerne, og som de andre fra klassen betror deres dybeste hemmeligheder til. En pige med venner, fritidsaktiviteter og et godt skoleliv. Indtil coronanedlukningen ramte.

For selvom Andrea er den eneste i familien, som har undgået smitte med covid-19, har virussen alligevel ramt hende hårdest.

Digital hjemmeundervisning, afstand til venner og manglen på det fællesskab, som plejede at eksistere i klasseværelset i 8. C. på Gladsaxe Skole, har under anden nedlukning fået Andreas gode humør til at forsvinde.

»Jeg har følt mig ensom. At sidde herhjemme dag efter dag har gjort mig trist, og min motivation for at lave noget som helst forsvandt. Jeg savnede at se venner og at se noget andet end væggene i mit hus,« fortæller hun.

Andrea er langtfra den eneste. En ny undersøgelse, som Skole og Forældre har foretaget blandt 592 forældre til børn i folkeskolen, viser, at 45 procent af forældrene til børn i folkeskolen vurderer, at perioden med corona har påvirket deres barns trivsel negativt eller meget negativt.

Alvorlige tanker

På grund af coronasmitte i familien kom Andrea i isolation i begyndelsen af december, lidt over en uge før der blev lukket ned for fysisk undervisning af 5.-8.-klasseelever for anden gang. Siden har de negative tanker fået lov til at vokse sig større og større, og i starten holdt Andrea tankerne for sig selv, hvilket gjorde det værre.

En aften gik hen til vinduet på sit værelse for at få frisk luft, og da hun åbnede vinduet, stak hovedet ud og kiggede ned, blev hun ramt af en tanke, der skræmte hende meget. En tanke, som udsprang af, at hun ikke længere synes, der var nogen mening i hverdagen.

Et par dage efter blev hun nødt til at dele det med sin mor.

»Mor, er det mærkeligt, hvis man begynder at have tanker om at hoppe ud af vinduet?« spurgte hun.

Andreas mor reagerede med det samme, da det stod klart for hende, hvor meget hendes datter mistrivedes med at være derhjemme.

»Jeg blev jo enormt bange på min datters vegne og samtidig klar over, at vi måtte kontakte skolen med det samme for at sikre, at Andrea kunne få det godt.«

Andrea Hansen modtager stadig onlineundervisning, selvom hun har fået lov til at komme på skolen. »Bare det at komme i ordentligt tøj, børste tænder og gå ud ad døren om morgenen hjælper meget,« fortæller hun. Fold sammen
Læs mere
Foto: Vera Rosenbeck.

Nødpasning

Karin Hansen kontaktede sin datters skole en søndag aften, og kort efter vendte skolen tilbage med besked om, at der var plads til hende i nødundervisning fra om tirsdagen.

Den ordning har hun nu benyttet sig af i tre uger, og den har ifølge hende selv allerede hjulpet meget med at få trivslen på rette spor igen.

»Jeg savner stadig venner og fællesskabet. Men bare det at tage ordentligt tøj på, børste tænder og gå ud ad døren om morgenen hjælper meget. At man ikke bare sumper i den samme dårlige følelse en hel dag.«

Hun har derfor også et klart budskab til de politikere, som tager beslutningerne om, hvorvidt man genåbner for skoleelever eller ej.

»Jeg ved godt, at det er rigtig mange børn, der skal i skole, hvis man åbner igen. Men jeg synes i hvert fald, at de skal være helt klar over, at mange børn ligesom mig har fået det dårligt af at være derhjemme.«

Sundheds- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil (S) har flere gange gjort det klart, at tilbuddet om nødpasning eller nødundervisning står åbent for elever, som af den ene eller den anden grund har brug for hjælp.

Men ifølge Andrea er der mange, der får det tilbudt, men som ikke vælger at gøre brug af det, fordi de måske føler, at det er et nederlag, eller at det er pinligt. Derfor har hun også en særlig opfordring til andre børn, der har haft psykiske udfordringer ved at være derhjemme:

»Jeg havde aldrig troet, at jeg ville få det så dårligt, men det er okay. Og jeg håber, at jeg kan hjælpe andre børn ved at fortælle, at det er meget normalt og forståeligt, at det er psykisk udfordrende for børn og unge at sidde derhjemme.«

I dag har hun haft nødundervisning i tre uger. I klasseværelset sidder Andrea og tre andre elever fra 8. klasse foran hver sin computer, mens deres lærer forklarer dem, at de skal skrive et brev om corona og deres følelser, som vil blive sendt fra person til person i klassen. Andrea er ikke i tvivl om, hvad hun vil skrive i sit brev.

»Jeg vil selvfølgelig skrive om, hvordan jeg har haft det dårligt under anden nedlukning, og hvordan det har hjulpet at komme i nødundervisning. Og så vil jeg skrive, at jeg håber, at der snart bliver åbnet for 5.-8. klasser, så vi kan spille fodbold, tyr og rundbold i frikvartererne. Det glæder jeg mig til.«