Fem stjerner til Københavns orange cykelslange

Den nye, svungne bro ved Fisketorvet i København er blevet godt modtaget. »Cykelslangen«, som den kaldes, åbnede lørdag, og indkasserer stor ros fra Berlingskes arkitekturanmelder.

»Cykelslangen« bugter sig over havnen og skaber et mere levende byrum. Fold sammen
Læs mere
Foto: Thomas Lekfeldt

Orange lyser den op mellem shoppingcenteret Fisketorvet, CPH Island Hotel og kontorbygningerne ved Havneholmen - Københavns nye darling »Cykelslangen«. Broen der nu forbinder Vesterbro med Amager i førstesals højde.

Før måtte man hoppe af og trække sin cykel op og ned af trapperne til Dybbølsbro. Nu kan man suse af sted over Bryggebroen, videre over Havneholmen, stige til vejrs over havnen og ramme Dybbølsbro helt uden stop. Det er en fornøjelse for en fartglad cyklist. Også for cyklisten der er til udsigt og smarte byrum.

Den bløde kurve gør det nemlig muligt at se langt frem for sig. Kigger man i stedet ned giver det et sus i maven - under én skvulper havnens bølger. Og så er det æstetiske indtryk en fornøjelse.

Berlingskes arkitekturanmelder, Torben Weirup, har kun ros til Københavns orange slange:

»Det er helt klart en succes. Det er virkelig godt tænkt, og den er rigtig elegant. Den er opsigtsvækkende, men det giver mening på det sted at have sådan et flot, svunget forløb i en stærk farve. Det er et byrum, der med sine mange bygninger sagtens kan klare sådan en spektakulær, skulpturel bro,« siger han.

Det er ikke for ingenting, at Københavns Kommune slår cykelbroen stort op. Lørdag blev broen indviet, og det forventes at omkring 10.000 cyklister dagligt vil suse over dens orange belægning. Torben Weirup har ikke selv cyklet langs slangens ryg endnu, men fortæller, at man jo bare behøver kigge på den for at se, at det er en rigtig god idé, at den snor sig netop, hvor den gør.

»Den forbinder to bydele af København på en meget hensigtsmæssig måde. Der er mange, som bor på Vesterbro og skal ud på Amager på universitet og den anden vej, og det er en rigtig god infrastruktur, der her er skabt. Man kommer nemt fra den ene bydel til den anden,« siger han.

Han sammenligner den højtsvævende cykelbro med dengang metroen blev hugget ud under byen. Begge forbinder nogle bydele, som tidligere ikke hang ordentligt sammen. Han forventer, at broen vil bære mange tusind fixies, havelåger og mormorcykler over havnen, for der vil kun komme flere cyklister i hovedstaden.

»Der er både et sundheds- og et livsstilsaspekt i det. Det er blevet smartere at cykle, og det er ikke hensigtsmæssigt at køre bil i byen. Det er dyrt og besværligt, derfor er det en rigtig god idé, at gøre det nemmere og mere attraktivt at være cyklist. Mætningspunktet for cyklister er bestemt ikke nået endnu,« siger han.

Cykelslangen indkasserer derfor en høj score fra arkitekturanmelderen:

»Den får fem stjerner. Det er en ekstraordinær indsats, og den er både elegant i udformningen, godt tænkt og meget funktionel,« konkluderer han.