En junimorgen fløj to russiske kampfly ind i dansk luftrum – men bag dem fulgte en sværm af russiske militærfly

Det udløste hård kritik fra den danske regering, da to russiske kampfly 11. juni krænkede dansk luftrum. Men opbuddet af russiske fly over Østersøen var langt større end hidtil offentligt kendt, og fire danske F-16 var samme morgen i luften for at undersøge »betydelig russisk flyaktivitet« i området.

Det danske afvisningsberedskab, her på vingerne i 2019, holder til på flyvestationen Fighter Wing Skrydstrup. Fold sammen
Læs mere
Foto: Lars Richter, Flyvevåbnets Fototjeneste/Forsvarsgalleriet
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De to russiske kampfly, der for få uger siden krænkede dansk luftrum, var ikke alene i luften. Det viser hidtil klassificerede dokumenter om sagen.

Det udløste fordømmelse fra den danske regering, da to russiske kampfly 11. juni krydsede grænsen til dansk luftrum nordøst for Christiansø og Bornholm, ikke bare én men to gange på samme formiddag.

Krænkelser af andre landes luftrum er en alvorlig sag i international politik, og den russiske ambassadør i Danmark, Vladimir V. Barbin, blev indkaldt til en samtale i Udenrigsministeriet om episoden, som udenrigsminister Jeppe Kofod (S) kaldte en »skændig og fuldstændigt unødigt bevidst provokerende russisk handling«.

Men opbuddet af russiske fly i området var større, end hvad der hidtil har været offentligt kendt. De to russiske kampfly indgik nemlig i en større gruppe af russiske militærfly, som Flyvevåbnet identificerede over Østersøen med »retning mod vest«.

Den pågældende fredag var ikke færre end fem formationer bestående af i alt 11 russiske militærfly i luften øst for Bornholm, hvoraf de to altså fløj ind i dansk luftrum. Det viser Flyvevåbnets beskrivelse af forløbet, som nu er blevet afklassificeret i forbindelse med, at Berlingske har fået aktindsigt i sagen.

»Det her understreger, at der var tale om en bevidst og nøje planlagt provokation fra Ruslands side. Russerne havde flere fly i baghånden, og det danske flyvevåben har været meget bevidste om, at de lå lige i nærheden,« siger Peter Viggo Jakobsen, professor på Institut for Strategi ved Forsvarsakademiet og ekspert i international sikkerhedspolitik, som Berlingske har forelagt dokumenterne.

»Betydelig russisk flyaktivitet«

På grund af den russiske tilstedeværelse blev to F-16-fly fra det danske afvisningsberedskab også aktiveret to timer tidligere end hidtil offentligt kendt.

Yderligere to F-16 blev sat i skærpet beredskab og efterfølgende beordret på vingerne.

»I forbindelse med betydelig russisk flyaktivitet i Østersøen« blev de to danske F-16-formationer, som Flyvevåbnet betegner som »forstærket« afvisningsberedskab, aktiveret »med henblik på identificering af russiske fly/formationer i Østersøen«, skriver Flyvevåbnet i en afrapportering.

Allerede kort efter klokken ni, to timer før de russiske kampflys krænkelse af dansk luftrum, blev de første to F-16 beordret i luften for at identificere »formodede russiske militærfly i området øst for Bornholm«.

37 minutter senere rapporterede de to kampfly, at de havde identificeret en russisk Sukhoj Su-24-jagerbomber og fire Su-27-kampfly.

De danske F-16-fly »tager billeder af de russiske fly, hvor dette er muligt«, står der i Flyvevåbnets afrapportering.

Da de to F-16 omkring klokken 11 forlod de russiske fly på grund af lav brændstofbeholdning, overtog de to andre danske F-16. Hen over den næste time identificerede de yderligere tre formationer af russiske militærfly bestående af to Su-24-jagerbombere og to gange to Su-30-kampfly, som er specialudviklede til at nedkæmpe andre kampfly.

Det var to af disse Su-30, der klokken 11:08 fløj ind i dansk luftrum nordøst for Bornholm og Christiansø, som de forlod to minutter senere, efterfulgt med to sømils afstand af de danske F-16.

Klokken 11:40 trængte de samme to russiske Su-30-fly igen ind i dansk luftrum – stort set samme sted som 30 minutter tidligere – og de to F-16 afviste igen de russiske kampfly.

De to russiske Su-30, som ellers er specialudviklede til luftkamp, var vel at mærke ikke udstyret med synlige våben under episoden.

»Russerne går lige til stregen. Der er ingen tvivl om, at det er en bevidst provokation, men det er også en kontrolleret provokation. Man sender to ubevæbnede fly ind i dansk luftrum for at provokere. Det er klart, at det havde været en helt anden sag, hvis russerne havde sendt 11 fly ind i dansk luftrum,« siger Peter Viggo Jakobsen.

Det danske afvisningsberedskab må jævnligt på vingerne for at afvise russiske fly nær Danmarks luftrum. Det er imidlertid sjældent, at russiske fly rent faktisk krænker dansk luftrum. Her følger danske kampfly et russisk langdistancebombefly over Østersøen nær Bornholm. Fold sammen
Læs mere
Foto: Flyvevåbenet.

Som en kampvogn over grænsen

Heller ikke major Karsten Marrup, chef for Center for Luftoperationer ved Forsvarsakademiet, er i tvivl om, at de to russiske Su-30 i dansk luftrum udgør en bevidst provokation.

»Når russerne krænker dansk luftrum, er det en stor ting. En krænkelse af andre landes luftrum er i international lov det samme, som hvis man kører kampvogne over et andet lands grænser,« siger Karsten Marrup, som Berlingske også har forelagt dokumenterne.

De øvrige ni russiske fly gør ikke i sig selv krænkelsen af dansk luftrum mere alvorlig, påpeger han. Men de indgår efter alt at dømme alle i Ruslands reaktion på NATOs årlige flådeøvelse Baltic Operations, kendt som Baltops, som afholdes i Østersøen.

Øvelsen, som havde 50 års jubilæum i år, trak denne gang omkring 40 skibe, 60 fly og 4.000 soldater fra 18 medlemslande til området.

»Når Rusland sender fly ud på den måde, så handler det lige så meget om signalværdien som den efterretningsmæssige værdi. Russerne viser, at de er til stede i området, og at de holder øje,« siger Karsten Marrup.

Flyvevåbnets luftoperationscenter har næppe haft en reel bekymring om, at alle 11 russiske fly skulle krænke dansk luftrum. Det ville være en stort set utænkelig aggressiv handling fra russisk side, siger major Karsten Marrup, der selv har en fortid som såkaldt fighter allocator i Flyvevåbnets luftoperationscenter.

Men situationen med de mange russiske militærfly med retning mod vest har været alvorlig nok til, at Flyvevåbnet har valgt at aktivere afvisningsberedskabet, påpeger han.

»Man har selvfølgelig fulgt situationen nøje fra det danske luftoperationscenter. Og vi kan se i dokumenterne, at man allerede inden krænkelsen af dansk luftrum har valgt at sende kampfly på vingerne for at undersøge de russiske fly,« siger Karsten Marrup.

Forsvarsministeriet peger ligesom major Karsten Marrup på, at de mange russiske fly over Østersøen ikke i sig selv var problematisk.

»Det er ikke overraskende, at russerne flyver rundt derude, mens der er Baltops-øvelse. Det danske luftvåben opererer i Østersøens internationale luftrum, og det gør russerne også. Det er helt acceptabelt. Det er det til gengæld ikke, når de krænker dansk luftrum, som det skete fredag den 11. juni,« skriver pressechef Karen Clement på vegne af ministeriet.