Eksperter om Trine Bramsens tilbageholdelse af oplysninger: »Principielt et brud på ministeransvarlighedsloven«

På et samråd torsdag undlod Trine Bramsen at oplyse de fremmødte politikere om, at Lynetteholm ville blive flere hundrede millioner kroner dyrere end forventet. Det er kritisabelt, men en særlig oplysning gør, at det sandsynligvis ikke får store konsekvenser, mener ekspert.

Transportminister Trine Bramsen (S) fik dagen før et samråd om budgetoverskridelser på Lynetteholm for 172 millioner kroner et notat fra By og Havn, som vurderede, at budgetoverskridelserne ville være langt, langt højere. 900 millioner kroner helt præcist, men den oplysning havde ministeren ikke lyst til at dele på samrådet. Fold sammen
Læs mere
Foto: Liselotte Sabroe
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Der var ingen tvivl.

Da transportminister Trine Bramsen (S) torsdag deltog i et åbent samråd om budgetoverskridelser på 172 millioner kroner i det enorme anlægsprojekt Lynetteholm, vidste hun, at anlæggelsen af den store halvø stod til at blive meget, meget dyrere. 900 millioner kroner dyrere helt præcist. I forhold til det oprindelige budget på 2,5 milliarder kroner er det en overskridelse på knap 40 procent.

Alligevel undlod hun at fortælle deltagerne ved samrådet, hvor voldsomt økonomien har forrykket sig.

Trine Bramsen oplyste indledningsvist, at By & Havn havde afleveret et revideret budget til ministeriet onsdag – altså dagen før samrådet. Alligevel kunne hun ikke gå i detaljer med budgetnotatet.

Heller ikke selvom Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested gav ministeren alle muligheder for at dele sin viden.

»Det er et projekt til 2,5 milliarder kroner. Jeg ved ikke, om By & Havn er kommet frem til en anden pris nu?« spurgte han på samrådet.

Hvorefter ordstyreren kiggede over på Trine Bramsen for at give ordet videre:

»Hvis du har lyst,« spurgte ordstyreren.

»Nej tak,« lød svaret fra ministeren, men hun inviterede dog alle transportudvalgets medlemmer til en teknisk briefing om budgetnotatet snarest muligt.

Berlingske har prøvet at få en kommentar fra Trine Bramsen (S), hvilket ikke har været muligt.

I stedet henviser ministeriets presseafdeling til, at transportudvalgets medlemmer snarest muligt vil blive indkaldt til en teknisk briefing om det nye budget for anlæggelsen af Lynetteholm, som det også blev nævnt på samrådet.

Principielt brud

Henning Hyldested kalder Trine Bramsens opførsel for »uforskammet«, og ifølge Jørgen Albæk Jensen, professor emeritus ved Aarhus Universitet, er den mere end det. Tilbageholdelsen af de præcise oplysninger om, at anlæggelsen bliver 900 millioner kroner dyrere end forventet, er ifølge professoren et principielt brud på ministeransvarlighedsloven.

»Det hedder sig, at man som minister ikke må fortie oplysninger, der er af væsentlig betydning for tingets bedømmelse af sagen. Så det er principielt et brud på ministeransvarlighedsloven,« siger han.

Hvorfor kun principielt?
»At noget er et brud, er ikke det samme som at sige, at ministeren skal fyres. Principielt er det en overtrædelse, men man skal også høre, hvorfor hun ikke ville fortælle det. Er det fordi, at hun ikke kan huske tallene, eller fordi de er usikre? Går man igennem alle regeringers tid, så vil man finde stribevis af denne type eksempler.«

Ved samrådet inviterede ministeren alle transportudvalgets medlemmer til en teknisk briefing om budgetnotatet. Kan det være en måde at snige sig udenom, at hun har tilbageholdt oplysninger?

»Det er klart, at det gør det da bedre, end hvis hun havde sagt, at det ville de ikke oplyse om. Tilgivelsen kommer nok hurtigere fra politiske modstandere, hvis hun rent faktisk gør sig umage for at gøre noget ved sagen,« siger professoren.

Flere samråd på vej

Jørgen Albæk Jensen er dog ikke den eneste professor, som finder sagen interessant. Jens Elo Rytter, som er juraprofessor ved Københavns Universitet, når ikke frem til samme konklusion.

»Det er jo helt klart nogle oplysninger, som folketinget har krav på at kende til,« begynder han, men han er ikke færdig.

»For mig ser det ikke ud til, at det er nogle oplysninger, som hun har forsøgt at holde skjult,« siger han så.

»Det undrer mig også, at hun ikke bare siger det der (på samrådet, red.). Men jeg får bare et indtryk af, at hun siger – at 'vi har ikke fået sat os helt ordentligt ind i det nu, så vi må lige vente'. Og så inviterer hun til en teknisk briefing. Det er for mig ikke en sag, hvor man forsøger at hemmeligholde informationer for folketinget,« vurderer Jens Elo Rytter og konkluderer:

»Jeg er i hvert fald ikke sikker på, at det er et klokkeklart brud på ministeransvarlighedsloven.«

Det bliver ikke sidste gang, at transportminister Trine Bramsen skal i samråd om Lynetteholmen. Den 31. marts kaldte Venstres transportordfører, Kristian Pihl Lorentzen, både Trine Bramsen og miljøminister Lea Wermelin i samråd om et brev fra den svenske miljøminister, der aldrig blev fremlagt for Folketinget, inden det skulle stemme om anlæggelsen af Lynetteholm.

I brevet blev miljøkonsekvenserne af den kommende halvø stærkt kritiseret af den svenske regering.