DSB efter trusler om strejke: »Dette med tillidsrepræsentanterne virker søgt«

Ifølge en pressemeddelelse underskrevet af »de ansatte i DSB«, venter der mandag en strejke på de danske togstrækninger. Dagen markerer datoen for opsigelsen af »samtlige tillidsmænd« hos togoperatøren. Hvorvidt strejken bliver en realitet er uvist, men ifølge DSB er der dog et problem: Man har allerede forhandlet, hvor mange tillidsrepræsentanter, der skal være.

(ARKIV) Fold sammen
Læs mere
Foto: Andreas Beck/Ritzau Scanpix

Mens en endnu ukendt gruppe »ansatte i DSB« har varslet, at togene i Danmark vil stå stille mandag, sidder en af operatørens underdirektører, Poul Gemzøe-Enemark, og klør sig i håret. Konkret bunder den bebudede arbejdsnedlæggelse i, at »DSB har valgt at opsige samtlige tillidsmænds erhverv« fra 1. april. Det fremgår det af en pressemeddelelse, som bl.a. er beskrevet af Ekstra Bladet.

Men hos DSB er man uforstående, for der ligger allerede en aftale om, hvor mange tillidsrepræsentanter der skal være at finde i virksomheden. Faktisk er man i forhandlingerne mellem baneoperatøren og Dansk Jernbaneforening blevet enige om, at der skal være 41, lyder meldingen.

Både Dansk Jernbaneforbund, som bl.a. repræsenterer togoperatørens ansatte, og DSB oplyser til Berlingske, at man ikke har modtaget varsler om strejker – udover pressemeddelsen – samt at man ikke kender noget til dens afsendere.

Under alle omstændigheder skriver risikoen for den overenskomststridige strejke sig ind som den seneste knast i overenskomstforhandlinger mellem de to parter, som har forhandlet om en ny overenskomst siden januar 2018 - og den har allerede indebåret arbejdsnedlæggelser, forklarer underdirektør i DSB Poul Gemzøe-Enemark.

Han uddyber, at man dog allerede i efteråret nåede frem til en aftale om det fremtidige tillidsmandssystem.

Poul Gemzøe-Enemark, underdirektør hos DSB

»Selvfølgelig vil det være problematisk ikke at have tillidsrepræsentanter.«


Er det løgn? »Det er det da«

Groft sagt skulle aftalen indeholde 41 tillidsmænd udpeget af Dansk Jernbaneforbund, forklarer Gemzøe-Enemark og uddyber, at en del af aftalen var , at de skulle udpeges inden 1. april. Ifølge underdirektøren havde der samtidig været en forståelse for, at Dansk Jernbaneforening først skulle forhandle med organisationens lokalafdelinger.

»Siden har vi sendt to direkte breve til jernbaneforbundet: Hvis I gerne vil binde aftalen om tillidsrepræsentanter sammen med de andre aftaler (med lokalafdelingerne, red.), er det fint nok. Men for at I ikke skal stå uden tillidsrepræsentanter, vil vi gerne tilbyde, at I kan melde 41 repræsentanter – som vi var enige om – ind til DSB, som kan fungere som tillidsrepræsentanter, indtil I har fået underskrevet aftalen eller meddeler os noget andet,« siger Poul Gemzøe-Enemark og fortsætter:

»Så dette med tillidsrepræsentanterne virker søgt.«

Så det er løgn, at der ikke vil være tillidsrepræsentanter i DSB?

»Det er det da,« siger Poul Gemzøe-Enemark:

»Vi har sort på hvidt skrevet, at vi i praksis kan følge den aftale, som vi allerede har været enige om, fordi selvfølgelig vil det være problematisk ikke at have tillidsrepræsentanter. Dansk Jernbaneforbund kan bare melde dem ind inden 1. april, og så går vi videre med den aftale, som vi begge har sagt ja til, når den bliver underskrevet.«

»Uoverskuelige konsekvenser«

Foruden kritikken af DSBs påståede opsigelse af arbejdspladsens tillidsrepræsentant, fokuserer de ukendte afsendere på, at ledelsen fremadrettet skal varetage »vigtige funktioner« i DSB. Konkret nævnes, at det eksempelvis vil være ledelsen, som skal fungere som såkaldt påkørselsvagt for S-togene. En påkørselsvagt er medarbejdere, som en DSB-ansat kan gå til, hvis en person påkøres af et tog.

»Det er dem, som tager sig af os, (...) når vi står med følelserne i spåner, og dem som vi stoler på, og har tillid til,« fremgår det af pressemeddelelsen, som Ekstra Bladet har offentliggjort, hvor det uddybes:

»DSB ønsker nu, at samme funktion skal varetages af vores ledere, som vi ikke har tillid til.«

Hos DSB lægger Poul Gemzøe-Enemark imidlertid vægt på, at ledelsen allerede har den opgave på fjern- og regionalbanerne.

»Grunden til at det nu generelt skal varetages af en leder, er simpelthen fordi vi arbejder på at ensrette vores arbejdsgang – i den proces er vi nået frem til, at det er bedst at bruge den model,« siger han.

Vil det sige, at det så også er forkert?

»Jeg vil sige, at afsenderne er i en vildfarelse eller misforståelse her,« siger han.

Hos DSB oplyser underdirektøren, at man nu forsøger at komme i dialog med Dansk Jernbaneforening for at finde en løsning på problemet.

»Vi gør alt for, at det ikke skal gå ud over vores kunder. Men lige nu kræver det, at de går ud og taler med deres medlemmer,« siger Peter Gemzøe-Enemark.

Hos Dansk Jernbaneforbund oplyser man, at man tager afstand fra enhver overenskomststridig arbejdsnedlæggelse. Ifølge de anonyme afsendere vil strejken vare i tidsrummet 04.00-15.00.

Berlingske har forsøgt at indhente en kommentar fra DSBs tillidsrepræsentanter. Dette har ikke været muligt. Berlingske har af hensyn til læsevenligheden tilføjet tegnsætning i uddrag fra pressemeddelelsen i denne artikel.

Ekstra Bladet har offentliggjort pressemeddelelsen i sin helhed. Den kan læses her.