Skal du med toget mandag? Måske skulle du pumpe cyklen...

Der er endnu ingen klarhed over, om DSBs tog kører i morgen, mandag, hvor »ansatte i DSB« har varslet en strejke. Mere information er på vej, lover DSB. Men hverken DSB eller fagorganisationen Dansk Jernbaneforbund ved, hvem der står bag den potentielle strejke.

På mandag kan morgentrafikken igen blive lammet af arbejdsnedlæggelse blandt DSB-ansatte. Foto: Kristoffer Juel Poulsen/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Landets rejsende står stadig tilbage i uvisheden, efter en pressemeddelelse begyndte at florere fredag. Budskabet var klart: »De ansatte i DSB« proklamerede, at togene ikke ville køre mandag. Problemet er imidlertid, at hverken baneoperatøren selv eller fagorganisationen Dansk Jernbaneforbund, som bl.a. repræsenterer DSBs personel, angiveligt kender noget til meddelelsens afsendere.

Arbejdsnedlæggelsen skulle ifølge pressemeddelelsen, som siden er blevet offentliggjort af Ekstra Bladet, foregå i tidsrummet 04.00-15.00. DSBs pressevagt oplyser søndag formiddag til Berlingske, at man arbejder på at give en klar melding om trafiksituationen mandag, hvilket også vil indebære en opdatering til kunderne i løbet af søndag.

At arbejdsnedlæggelsen netop skal finde sted 1. april, skulle ifølge de ukendte underskrivere hænge sammen med, at der fra mandag ikke vil være tillidsmænd i DSB.

Ifølge baneoperatøren selv er det imidlertid forkert.

Tillidsmændene, som forsvandt

I et interview med Berlingske lørdag, udlagde underdirektør i DSB Poul Gemzøe-Enemark, hvordan der allerede lå en aftale mellem Dansk Jernbaneforbund og baneoperatøren for fremtidens tillidsmandsstruktur.

Konkret skulle aftale indebære, at man fremadrettet vil have 41 tillidsmænd udpeget af Dansk Jernbaneforbund, sagde underdirektøren til avisen og påpegede, at repræsentanterne dog skulle udpeges inden 1. april. Ifølge Poul Gemzøe-Enemark havde der samtidig været en forståelse for, at Dansk Jernbaneforening først skulle forhandle med organisationens lokalafdelinger.

Han lagde vægt på, at der siden var sendt to breve til jernbaneforbundet, som åbnede for, at de 41 tillidsrepræsentanterne kunne udpeges, »indtil I (Dansk Jernbaneforbund, red.) har fået underskrevet aftalen eller meddeler os noget andet«.

»Så dette med tillidsrepræsentanterne virker søgt,« lød meldingen.

Så det er løgn, at der ikke vil være tillidsrepræsentanter i DSB?

»Det er det da,« konstaterede Poul Gemzøe-Enemark:

»Vi har sort på hvidt skrevet, at vi i praksis kan følge den aftale, som vi allerede har været enige om, fordi selvfølgelig vil det være problematisk ikke at have tillidsrepræsentanter. Dansk Jernbaneforbund kan bare melde dem ind inden 1. april, og så går vi videre med den aftale, som vi begge har sagt ja til, når den bliver underskrevet.«