Ansatte i smitteopsporing står frem: Blev bedt om at droppe kontaktforsøg

De ansatte i covid-19-smitteopsporingen er siden fredag blevet bedt om at fravige de officielle retningslinjer og springe kontaktforsøg til coronasmittede over, så hver borger kun får ét opkaldsforsøg, før kontakten opgives. Det kan forringe smitteopsporingens effektivitet, siger fagfolk.

 
Mette Frederiksen har præsenteret nye restriktioner. Dette kommer til at få indflydelse på danskernes jul. Video: Reuters/Ritzau Scanpix. Redigering: Kristina Finne. Fold sammen
Læs mere

Opsporingen af smittede med covid-19 udgør en hjørnesten i Danmarks indsats mod den globale pandemi. Den strategi har været hugget i granit blandt myndigheder og politikere siden foråret.

Hen over de seneste dage er der imidlertid opstået en ny praksis i smitteopsporingen, som har skabt bekymring blandt de ansatte såvel som to eksperter, Berlingske har præsenteret sagen for.

Lyt til artiklen:

De ansatte i smitteopsporingen ringer til alle nye smittede med covid-19 for at instruere dem i, hvordan de skal forholde sig, og hvordan de skal oplyse deres nære kontakter om, at de skal lade sig teste. Målet er at bryde smittekæderne så tidligt som muligt, som Styrelsen for Patientsikkerhed skriver på sin hjemmeside.

Ifølge de officielle retningslinjer skal hver borger have tre opkaldsforsøg, før man opgiver at ringe til borgeren.

Men Berlingske har talt med flere ansatte i smitteopsporingen, som fortæller, at de over de seneste dage er blevet instrueret i, at smittede kun skal have ét opkaldsforsøg, før kontakten opgives. Med andre ord springer man to opkaldsforsøg over.

»Jeg synes ikke, det lyder betryggende. To ekstra opkald må være minimum for at sikre sig, at folk får den rette hjælp til at informere deres nære kontakter,« siger formanden for Lungeforeningen, speciallæge og professor Torben Mogensen, som Berlingske har forelagt oplysningerne for.

Der er over flere måneder blevet skruet massivt op for testkapaciteten, så det nu i perioder er muligt at teste op til 100.000 borgere om dagen, hvilket bidrager til et stort aktuelt pres på smitteopsporingen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger/Ritzau Scanpix.

Lukker et stort antal sager

Det betyder, at de ansatte er blevet sat til at lukke sagerne for alle de borgere, som har fået ét opkaldsforsøg. Dermed præsterer smitteopsporingen et større antal lukkede sager.

En praksis, som Styrelsen for Patientsikkerhed ikke selv har omtalt offentligt, men som styrelsen nu bekræfter over for Berlingske.

Fredag fik de ansatte første gang den nye instruks om ét opkaldsforsøg pr. borger. Det til trods for, at de ansattes skriftlige instruktioner siger, at de smittede skal have tre opkald. Således har de ansatte i de efterfølgende dage lukket et stort antal sager, siger en ansat til Berlingske.

Af hensyn til deres stillinger ønsker de ansatte ikke at stå frem med navn, men Berlingske kender deres identitet.

I praksis foregår lukningen af sagerne ved at ændre den smittedes status i systemet fra »klar til kontakt« til »afventer smitteperson«, fortæller en anden ansat.

Sammen med det første opkald får den smittede en sms med en opfordring til at ringe tilbage. Borgeren får også en henvendelse i e-Boks.

Men det er ikke alle borgere, der kontrollerer e-Boks regelmæssigt, påpeger en af de ansatte, som frygter, at en vigtig del af smitteopsporingen går tabt, når de smittede personer går glip af samtalen med opsporingsenheden.

Styrelsen bekræfter

Lørdag blev der sendt en mail fra Styrelsen for Patientsikkerhed til opsporingsenheden med den samme instruks på skrift.

Opsporingsenheden, som holder til i Jonstruplejren lidt uden for Ballerup, består af medarbejdere fra både politiet, Styrelsen for Patientsikkerhed, Forsvaret, Hjemmeværnet, Beredskabsstyrelsen samt eksterne vikarer under Styrelsen for Patientsikkerheds overordnede ansvar.

Styrelsen for Patientsikkerhed bekræfter over for Berlingske, at de ansatte i callcentret fredag fik besked om, at coronasmittede borgere skal have blot ét opkaldsforsøg i stedet for tre; at der lørdag blev sendt en mail til opsporingsenheden med samme besked; og at den nye praksis har stået på frem til tirsdag, da Berlingske henvendte sig.

Styrelsen har samtidig sendt en forklaring.

»Vi kan svare bekræftende på alle tre spørgsmål, og du kan citere enhedschef for Coronaopsporing, Søren Aggestrup, for følgende: Smitteopsporingsopgaven er blevet udvidet med flere opgaver. Isolationsopkald, reviderede retningslinjer fra Sundhedsstyrelsen og et stigende antal positive tests fra private testcentre. Sammenholdt med de høje aktuelle smittetal har vi derfor foretaget en midlertidig prioritering. Det har vi gjort med henblik på, at vi får kontakt til så mange smittede som overhovedet muligt, så vi kan få rådgivet disse om, hvordan de skal forholde sig. Alle smittede får fortsat et brev i e-Boks, en opringning og en SMS, hvis de ikke svarer på vores henvendelse. Her opfordres de til at kontakte Coronaopsporingen. Vi ruster også fortsat op mandskabsmæssigt,« skriver Styrelsen for Patientsikkerhed i en mail fra presseafdelingen.

Rigspolitichef Thorkild Fogde giver kort status på indsatsen mod corona, og direktør fra Styrelsen for Patientsikkerhed Anette Lykke Petri giver en status på arbejdet med smitteopsporing i oktober. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ida Marie Odgaard.

For tyndt

Smittetallet for covid-19 har været voldsomt stigende gennem flere uger, og antallet af bekræftede tilfælde har i flere dage ligget over 3.000 om dagen. Samtidig er testkapaciteten hen over efteråret blevet udbygget, så det i perioder er muligt at teste op til 100.000 borgere om dagen.

Efter Berlingskes henvendelse tirsdag er den pågældende praksis stoppet, så der fra og med onsdag igen bliver ringet tre gange til coronasmittede. Det oplyser Styrelsen for Patientsikkerhed.

Torben Mogensen, formand for Lungeforeningen, har fulgt indsatsen mod covid-19 tæt. Han finder forløbet bekymrende.

»Det er for tyndt, at man kun prøver at ringe én gang. Det underminerer ikke hele ideen med smitteopsporingen, men det gør smitteopsporingen mindre effektiv,« siger han.

Også formanden for landets intensivlæger finder sagen bekymrende.

»I de sidste ti måneder har alle sagt, at smitteopsporing er en nøglefunktion i indsatsen mod covid-19. Derfor undrer det mig, at man stadig ikke er i stand til at gøre det ordentligt,« siger Joachim Hoffmann-Petersen, overlæge og formand for Dansk Selskab for Anæstesiologi og Intensiv Medicin og derudover folketingskandidat for De Konservative.

Berlingske ville gerne have talt med enhedschef for smitteopsporing, Søren Aggestrup, som presseafdelingen citerer i styrelsens svar, men det har ikke været muligt.

Tilføjet 23. december: Styrelsen for Patientsikkerhed opfatter ikke tre opkaldsforsøg til covidsmittede som en officiel retningslinje. Tre opkald er normalen i smitteopsporingen og omtalt offentligt flere steder, herunder i styrelsens egne rapporter, men styrelsen kan fra dag til dag justere antallet af opkaldsforsøg ud fra styrelsens egen vurderering, skriver styrelsen.