Turisterne har fået smag for andet end Rådhuspladsen – hotellerne skyder op i ydre København

Der åbner nye og anderledes hoteller i Københavns yderområder. Og flere er på vej. Turisterne efterspørger mere interessante hoteller og lokal autenticitet frem for Nyhavn og Indre By. Det styrker lokalområderne og giver gladere turister, viser nye tal.

The Krane
The Krane er en ombygget kulkran, der er forvandlet til hotel. Fold sammen
Læs mere
Foto: Rasmus Hjortshøj

Sydhavn og Nordhavn. Smag på det. Umiddelbart lyder det ikke som de mest eksotiske områder at booke hotel i, hvis man som udenlandsk turist skal på ferie i København. Men smider du en gammel ombygget kran i Nordhavn, eller et kæmpe træhotel med hyggelounge i Sydhavn, ind i ligningen, så er det en helt anden sag.

København oplever i disse år et veritabelt hotelboom. Tal fra hotellernes brancheforening, HORESTA, viser, at alene i 2019 åbner eller udvider 14 hoteller i hovedstadsområdet, og i løbet af de næste par år vil endnu 13 hoteller dukke op i København og omegn.

Peter Haaber, CEO Zleep Hotels

»Gæsterne vælger os til, fordi vi forsøger at gøre det mere kinky, skævt og lækkert.«


Hvor fortidens turister ikke kunne bo tæt nok på Nyhavn og Rådhuspladsen – hvilket placeringen af byens hoteller også afspejlede – er der i dag noget andet på færde. Nu rykker hotellerne ud i yderkanterne af København.

Turisterne vil det lokale

At hotellerne vælger at åbne i utraditionelle områder som eksempelvis Sydhavn og Nordhavn, er der flere årsager til. Infrastrukturen i København er væsentligt forbedret og opfattelsen af, hvad der er en del af Københavns centrum, har udviklet sig med tiden.

Samtidig handler det om økonomi og efterspørgslen fra turisterne, mener turismeforsker på Roskilde Universitet Jens Friis Jensen.

»Man kan finde en billigere grund eller bygning i udkanten af byen. En placering i yderområderne er også en måde at gå ud og finde sig en unik beliggenhed, og nogle hoteller udvikler et koncept, hvor man gerne vil positionere sig i markedet som en del af lokalmiljøet,« siger Jens Friis Jensen, som også sporer en stigende interesse for det lokale hos turisterne.

»Det er et modsvar til for eksempel Airbnb, hvor folk spreder sig ud og lejer lejligheder i yderområderne, fordi de vil have en autentisk oplevelse. Det er attraktivt, hvis hotellet tænker og brander sig på en speciel måde, hvor det bliver en mere integreret del af det lokale miljø. Det er der en efterspørgsel på fra turisternes side,« siger han.

Hotellerne skal være mere spektakulære

For at trække turisterne med ud af byen, skal hotellerne til gengæld diske op med noget ekstra. Det er med andre ord ikke længere nok kun at tilbyde en seng og en morgenmadsbuffet.

Moxy Copenhagen Sydhavnen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Cathrine Stukhard.

Et af de nye hoteller, der netop har slået dørene op, er Moxy i Sydhavn. Hotellet skiller sig ud ved at være opført i træ, og man forsøger helt bevidst – efter amerikansk forbillede – at blive en del af lokalmiljøet.

»Moxy er et lifestyle-produkt, hvor der er lagt vægt på fællesarealerne. Der er bibliotek i den ene ende, og fest og ballade i den anden. Man kan sidde med sin computer og høj musik det ene sted, og så er der bordfodbold, spil og cocktailbar i den anden ende. Det er for at gøre os mere interessante, men også for at blive en del af det kedelige Sydhavn. Vi vil gerne være en destination for de lokale også,« siger Peter Haaber, ejer og bestyrelsesformand i Core Hospitality, der driver hotellet.

I Nordhavn har en kran fået nyt liv. The Krane hotel- og spaoplevelse af de særlige. Fold sammen
Læs mere
Foto: Rasmus Hjortshøj.

Et andet hotel, der ikke er placeret i centrum, er The Krane i Nordhavn. Her er en gammel industriel kulkran ombygget til et eksklusivt og ekstravagant hotelværelse. I det tidligere maskinrum er der etableret et dobbeltværelse, og det gamle førerhus er blevet til et loungeområde. Ifølge livsstilsekspert og trendforsker Mads Arlien-Søborg er den helt unikke og særlige turistoplevelse en tydelig tendens, og flere rejser gerne efter hotellet som destination.

»Der kommer flere af de spektakulære hoteller. Lokalmiljøet skal tænkes ind designmæssigt. Det er den vej, de fleste storbyhoteller vælger at gå. Unikt og lækkert med gode designoplevelser som The Krane. Det er et helt unikt koncept arkitektonisk, der handler om at give brugeren en specifik oplevelse, som man husker. Og det rejser folk efter. Så er det lige meget, at man ikke ligger i centrum,« forklarer han.

Turisterne er gladere i udkanten af byen

Gæsterne virker umiddelbart tilfredse med at bo i periferien. Tal fra en ny analyse fra Wonderful Copenhagen viser, at turisterne faktisk er gladere for deres ophold i København, når de tjekker ind på hoteller uden for Indre By.

turismeforsker

»På baggrund af vores analyseprojekt, 10XCopenhagen, kan vi se, at rejsende, der bor uden for Indre By, generelt besøger flere bydele i forbindelse med deres besøg, end dem der vælger at bo i Indre By. Og det har positiv betydning for deres overordnede tilfredshed med opholdet her, da analyserne viser en sammenhæng mellem antallet af besøgte bydele og de rejsendes generelle tilfredshed,« siger Tine Kastrup-Misir, kommunikations- og marketingdirektør i Wonderful Copenhagen.

Får lokalmiljøerne til at blomstre

Men hvad betyder det for lokalmiljøerne, at der popper hoteller op, hvor der ikke tidligere har været tradition for det? Det kan betyde – på godt og ondt – at der kommer mere aktivitet i et yderområde, mener Jens Friis Jensen.

»Hvis det også er et tilbud til de lokale om, at de kan komme ind og spise og få kaffe, så kommer der et udvidet servicetilbud i området. Det kan skabe nyt liv og mere energi og aktivitet, men samtidig handler det også om, at hotellet skal have en evne til at indgå som en integreret del af lokalmiljøet,« siger han.

Moxy Hotel i Sydhavnen har haft åbent siden marts 2019, og her er det lykkedes at få hevet de lokale ind på hotellet. Hotellet er åbent 24 timer i døgnet, og alle er velkomne.

»Flere af virksomhederne i lokalområdet bruger os som fredagsbar. Folk kommer og får en øl, inden de tager videre i byen. Her kommer også studerende fra Aalborg Universitet og læser under ordentlige forhold og væk fra studiemiljøet. Og det kommer vi nok til at se meget mere af. Vi forsøger at være mere åbne over for lokalmiljøet,« siger Peter Haaber.

I HORESTA ser man det også som en klar fordel for lokalområderne, at turisternes i stigende grad søger ud af centrum for at overnatte.

»Man hiver turisterne ud i nye bydele, som de normalt ikke kommer i. Det giver muligheder for nye virksomheder, restauranter og kulturtilbud. Det er positivt, at gæsterne kommer længere ud af byen. Det vil have en effekt, at folk bliver spredt lidt, og det er en fordel. Man taler endnu ikke om overturisme i København, men jo flere, der bor væk fra centrum, jo mere spredning kommer der,« siger cheføkonom i HORESTA Jonas Kjær.

Hotel Ottilia i Carlsberg Byen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Linda Kastrup.

Også Ottilia ny et boutiquehotel, som netop er åbnet i Carlsberg Byen, forsøger at tilbyde en anderledes oplevelse væk fra centrum. Hotellet, som ligger i det oprindelige malt- og øllager, fordeler sig over to bygninger – den ene er fra 1881, mens den anden er fra 1960erne. Her består det ekstraordinære ikke mindst i, at bryggerihistorien stadig lever videre med oprindelige siloer, der hænger ned fra loftet, ligesom de gamle betonvægge og stålspær er bevaret i en række af badeværelserne.

Tendens fra udlandet

Det er ikke kun i København, at turisterne har fået øjnene op for at det, der ligger uden for den traditionelle sightseeingrute. Det er en generel storbytendens, mener Mads Arlien-Søborg.

»Det er en tendens, man ser meget i New York og London, hvor man brander byen mere bredt med kvarterer under udvikling og får gjort dem attraktive. Flere og flere turister vil gerne ind bag byen og ind bag den lokale kultur, som er en ny stor turismetendens. Turisterne pakker sig ikke så meget mere,« siger han.