Sådan kommer vi til at rejse i 2019

En ny undersøgelse viser, at turisterne vil søge at lære noget nyt om andre kulturer på deres rejser i fremtiden.

Colosseum i Rom. Foto: Andreas Solaro/AFP/Ritzau Scanpix Fold sammen
Læs mere

Rejsetrends ændrer sig fra år til år, og den nyeste prognose for næste år viser, at folk i stigende grad ønsker at lære noget nyt på deres rejse. I hvert fald bliver kulturel udveksling og jagten på oplevelser spået til at blive rigtig stort i det kommende år, lyder det fra bl.a. booking.coms prognose for rejsetrends i 2019.

Baseret på svar fra 21.500 respondenter i 29 lande, herunder Danmark, har hotelhjemmesiden udpeget otte nye rejsetrends – alt fra mere fokus på teknologiske løsninger, der gør det nemmere at være rejsende, til mere skræddersyet indhold og flere, kortere rejser.

Blandt de adspurgte angiver 68 pct., at de gerne vil tage på en form for kulturel udveksling for at lære noget nyt. Ifølge turisme- og oplevelsesforsker Peter Kvistgaard stemmer det overens med det billede, han ser: Det kulturelle får en større og større rolle, når folk vælger at rejse ud.

»At rejse ud og finde noget, som man personligt ikke har set før, kommer mere frem. Hele kernen i turisme er at lære noget nyt. Man vil gerne rejse ud og opleve en kontrast – som en oplevelse i form af mad, et landskab eller noget helt tredje,« siger han.

Jagten på oplevelser som eksempelvis boutique-hoteller og gode spisesteder har været på vej frem i løbet af 2018, og af undersøgelsen fremgår det, at 60 pct. af de adspurgte værdsætter oplevelser højere end materielle goder.

»Man vil gerne lede efter noget, der har et særpræg. Turismen er blevet industrialiseret og har som mål at få så mange folk som muligt igennem, men det betyder, at steder mister deres særpræg,« siger Peter Kvistgaard.