Venstre klar til at bakke på central ambition for elbiler: »Vi er jo ikke dumstædige«

Det kan blive en dyr omgang at få en million elbiler på gaden i 2030, konkluderer kommission. Venstre er klar til at skrue på ambitionerne.

Det kan blive for dyrt at få en million elbiler på gaden i 2030, mener Venstres klimaordfører, Tommy Ahlers. »Det er ikke koste, hvad det koste vil,« siger han. Fold sammen
Læs mere
Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Alle vidste, at det var en melding af de helt ambitiøse, da daværende statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) lancerede ideen om en million elbiler på de danske veje i 2030.

I hvert fald er det en dyr ambition, lyder konklusionen ifølge Politiken i den længe ventede rapport fra den såkaldte Eldrup-kommission, der ventes at blive offentliggjort på mandag.

Politiken kan således fortælle, at det vil koste omkring 5.700 kr. om året i højere afgifter for en ejer af en »gennemsnitlig« benzin- eller dieselbil at nå Løkkes mål. Derudover vil det føre til et samfundsøkonomisk tab på ca. 5,75 mia. kr., viser beregninger foretaget for kommissionen, som avisen har set.

Det får allerede Løkkes eget parti, Venstre, til at lette foden fra speederen i forhold til den oprindelige og stålsatte målsætning.

»Vi er jo ikke dumstædige, for vi skal jo se, om det kan lade sig gøre. Når vi har læst rapporten, kan det godt være, at vi bliver nødt til at træde ned ad stigen og i stedet sikre 900.000 eller 800.000 elbiler i 2030. Det er ikke koste, hvad det koste vil,« siger Venstres klimaordfører, Tommy Ahlers, til Politiken.

Han understreger, at det fortsat er en ambition at få en million biler på gaden i 2030.

Venstre ønsker dog ikke at skrue op for afgifterne på sorte biler for at betale den grønne omstilling, betoner Ahlers.

»Så må det koste, hvad det koster«

Når Tommy Ahlers understreger, at det ikke er »koste, hvad det koste vil«, synes det at være med direkte reference til de Radikales leder, Morten Østergaard, der har gjort det klart, at politikerne bør lade statskassen understøtte overgangen fra sort til grøn, når det gælder bilparken.

»Så må det koste, hvad det koster,« udtalte Østergaard til Politiken om villigheden til at gøre et større indhug i det økonomiske råderum.

Det går nemlig ifølge Østergaard så trægt med salget af elbiler, at det ikke nytter noget, hvis en omlægning af bilafgifterne samlet set skal give samme indtægt til statskassen som hidtil.

Samtidig viser det sig, at elbiler står til en markant prisstigning ved årsskiftet, har Berlingske beskrevet.

Gør politikerne ikke noget, stiger registreringsafgiften på elbiler og pluginhybridbiler 1. januar fra 20 procent til 65 procent af den tilsvarende afgift på benzin- og dieselbiler.

På samme tid udløber et nuværende bundfradrag, som betyder, at man i dag reelt kun betaler afgift på elbiler til mere end 400.000 kroner.

Det vil ifølge beregninger fra FDM eksempelvis betyde, at afgiften på den populære Tesla Model 3 Long Range vil stige med 135.594 kr., så bilen kommer til at koste 592.157 kr. i stedet for 456.563 kr.