Teslas storsællert står til at stige 135.000 kroner – nu skal elbilernes fremtid afgøres én gang for alle

Elbiler står til markant prisstigning ved årsskiftet, og regeringens støttepartier et trætte af lappeløsninger. Der skal sættes turbo på en langsigtet løsning, selv om det kan koste statskassen penge på kort sigt, lyder det forud for en længe ventet kommissionsrapport, der mandag skal vise vejen til en grøn vognpark.

Tesla Model 3 er populær blandt danske bilejere, som vil skifte til elbil. Men fra januar 2021 bliver bilen 135.000 kroner dyrere, hvis regeringens foreslåede afgiftsstigninger opretholdes. Fold sammen
Læs mere
Foto: Aly Song/Reuters/Ritzau Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det føles som et deja-vu.

Den siddende regering fremsætter et finanslovsforslag med en stor afgiftsstigning på elbiler og plug-in-hybridbiler fra årsskiftet. Hvis ikke Christiansborg reagerer hurtigt, vil prisen på de grønne køretøjer, som politikerne så gerne vil anspore danskerne til at købe, stige voldsomt.

Et stigende salg vil blive bremset, og politiske drømme om en million eller endnu flere elbiler på de danske veje i 2030 vil forsvinde i horisonten.

I sidste øjeblik får politikerne så aftalt at holde hånden under elbilerne året efter ved at aftale en fastfrysning af de nuværende lave afgifter i finansloven ét år endnu.

Puha, den umiddelbare katastrofe er afværget. Det samme er det helt store spørgsmål om, hvordan man skal understøtte en reel langvarig omstilling af bilparken til grønne biler uden samtidig at kigge ned i et enormt hul i statskassen fra tabte afgifter på benzin- og dieselbiler i takt med, at de udfases.

Sådan har det tidligere været – men i år kan blive anderledes. Det er i hvert fald både håbet og planen på Christiansborg og i bilbranchen.

På mandag fremlægger bilskommissionen med tidligere DONG Energy-topchef Anders Eldrup i spidsen nemlig sine anbefalinger til en konkret plan for, hvordan politikerne kan sætte turbo på den hidtil fodslæbende omstilling, uden at det går ud over statens samlede provenu på cirka 50 milliarder kroner om året fra bilrelaterede afgifter.

»I mange, mange år har ingen kunnet løse, hvordan statskassen bliver uafhængig af de 50 milliarder kroner, som bilisterne betaler i afgifter. Det er svært at skabe en hurtig omstilling, uden at det koster noget. Så det store spørgsmål er, hvor pengene skal findes, hvis der skal ske noget hurtigt nu? Eller om elbilskommissionen mener at have fundet en løsning på finansieringen,« siger Ilyas Dogru, chefkonsulent i FDM, bilisternes interesseorganisation.

Store afgiftsstigninger truer

Gør politikerne ikke noget, stiger registreringsafgiften på elbiler og plug-in-hybridbiler 1. januar fra 20 procent til 65 procent af den tilsvarende afgift på benzin- og dieselbiler.

Samtidig udløber et nuværende bundfradrag, som betyder, at man i dag reelt kun betaler afgift på elbiler til mere end 400.000 kroner.

Det vil ifølge beregninger fra FDM konkret betyde, at afgiften på den populære Tesla Model 3 Long Range med et fingerknips vil stige 135.594 kroner, så bilen kommer til at koste 592.157 kroner i stedet for 456.563.

Det vil få stor betydning, når man som privatperson skal vælge sin næste bil. For det er stadig de mindre biler, som sælger bedst i Danmark. På top-10-listen over de mest solgte biler i 2019 lå både Citroën C1, Citroën C3, Peugeot 208, VW Polo, Toyota Yaris og Renault Clio.

GRAFIK

Så meget står populære elbiler til at stige til nytår

Forud for elbilkommissionens anbefalinger på mandag står elbiler og plug-in hybridbiler til at stige markant i afgift ved årsskiftet.

Biler i en langt billigere prisklasse end de fleste konkurrencedygtige elbiler på markedet. Glemmer man Tesla og tager for eksempel VW ID.3 – det første reelle skud i Volkswagen-koncernens store elbilsatsning, der netop er ved at lande i Danmark – vil den i mellemvarianten stige fra 364.995 til 445.954 kroner ved årsskiftet, mens størrelsesmæssigt tilsvarende benzinbiler i Golf-klassen kan fås cirka 200.000 kroner billigere.

Afgiftsstigningerne kommer, netop som det ser ud til, at der for alvor er kommet gang i elbilsalget i Danmark. I august er der igen kommet gang i bilsalget oven på coronanedlukningen; salget af elbiler er tredoblet til 1.015 biler i august, mens salget af plug-in-hybridbiler er mere end syvdoblet i august til knap 2.500 biler og nu ugør 14 procent af det samlede personbilsalg.

Men strategien med at finde en løsning på afgiftsspørgsmålet i sidste øjeblik kan stoppe den udvikling, advarer Gitte Seeberg, adm. direktør i Autobranchen Danmark.

»Problemet med strategien er, at det jo ikke er sådan, at man bestiller en elbil, og så får man den leveret dagen efter. På mange af bilerne er der et halvt års leveringstid. Man betaler først registreringsafgiften, når pladerne kommer på bilen, og det er de færreste, der tør binde an med at bestille en bil, når man ikke kender prisen på den,« siger Gitte Seeberg.

Derfor er hun spændt på, om Eldrup-kommissionen kommer med et forslag til en konkret løsning, eller om de vil lægge »spor ud for fremtiden«.

»Men uanset hvad er man nødt til at holde gang i salget af elbiler, hvis man har en ambition om en million elbiler i 2030. Det er i forvejen vanvittigt ambitiøst. Derfor kan vi ikke holde til den der »stop-and-go«-politik længere,« siger Gitte Seeberg.

Utålmodige støttepartier

På Christiansborg, der nu har ventet halvandet år på elbilskommissionens anbefalinger, har S-regeringens støttepartier store forventninger til kommissionens arbejde, og der er enighed om, at det skal være slut med de kortsigtede løsninger.

»Der er brug for en langsigtet grøn løsning for danskernes biler,« siger SFs klimaordfører, Signe Munk, som bakkes op af både de Radikale og Enhedslisten.

»Vi vil have fundet en langsigtet løsning og ikke endnu en lappeløsning. Men står vi i december og ikke har landet en aftale endnu, kan vi jo være nødt til at gå ind i finansloven og sikre afgifterne næste år,« siger Enhedslistens klimaordfører, Mai Villadsen.

Mens den danske elbilkommissions opdrag er, at omstillingen ikke må koste milliarder i tabte indtægter til den danske stat, er man i Norge gået en anden vej.

Efter en aggressiv skubben på elbiler er hver anden solgte bil i Norge en elbil. Til gengæld har man accepteret, at det i en overgangsfase koster den norske statskasse et tocifret milliardbeløb årligt i tabte indtægter fra benzin- og dieselbiler.

Ikke bundet af Eldrups opdrag

Det kan vi også være nødt til at acceptere i Danmark, lyder det fra støttepartierne.

»Jeg tror, vi kommer til at skulle lade os inspirere af den norske tilgang. Der har man været villig til på kort sigt at have et provenutab, og det mener jeg også, vi må være ærlige at sige, at det nok er en nødvendighed at finde finansiering til for at få sat turbo på omstillingen,« siger Ruben Kidde, klimaordfører for de Radikale, og fortsætter:

»Det er et politisk valg, at man har givet kommissionen et opdrag til, at det ikke må være en udgift samlet set. Men det er på samme måde en politisk prioritering, om man efterfølgende har lyst til at gå ud over den ramme med et norsk forbillede. Det er helt klart en diskussion, vi skal have, og det er vi meget åbne for. Vi føler os ikke bundet af det opdrag, Anders Eldrups kommission har haft.«

Gitte Seeberg fra Autobranchen advarer dog politikerne mod at tro, at det bliver nemt at finde en løsning, og hun griber til den græske mytologi for at beskrive, hvor stor en opgave, Eldrup-kommissionen og politikerne er på for at finde en løsning.

»Det er nærmest en sisyfosopgave at finde ud af, hvordan regnestykket skal hænge sammen. Man kan jo heller ikke bare lægge alle afgifterne over på benzin- og dieselbiler. I 2030 vil der være mellem 3,3 og 3,5 millioner biler på de danske veje. I dag er der 2,7 millioner. Hvis man virkelig vil have, at én million af dem skal være elbiler, skal man gøre rigtig meget for det,« siger Gitte Seeberg.