Socialdemokraterne får kritik for landsdækkende annonce: Har sat Europa-Nævnet på som medunderskriver

Socialdemokratiet har en politisk annonce i flere landsdækkende dagblade. Med overskriften »Der er noget galt i toppen.« Nederst i annoncen fremstår Socialdemokratiet, Cevea og Europa-Nævnet som afsendere. Men Europa-Nævnet er ikke en del af kampagnen.

Europa-Nævnet er ikke en del af Socialdemokratiets seneste annoncekampagne, men de fremgår i kampagnen som medunderskriver. Fold sammen
Læs mere
Foto: Mads Claus Rasmussen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

I dag kunne man i Berlingske og flere andre landsdækkende dagblade finde en annonce fra Socialdemokratiet. Annoncen bruger et John Mogensen-citat som afsæt til at fortælle om en stigende ulighed i Europa.

Det har Socialdemokratiet ifølge annoncen en løsning på. Et fælles bundniveau for selskabsskat i EU, der skal forhindre indbyrdes konkurrence på skat mellem EU-lande.

»Der er noget galt i toppen,« lyder annoncens overskrift. Men i selve annoncen, er det faktisk i bunden, at den er gal.

Nederst står Socialdemokratiet, Europa-Nævnet og Cevea nævnt som afsendere på budskabet. Der er bare ét problem. Europa-Nævnet er ikke en del af Socialdemokratiets kampagne.

Europa-Nævnet er en upartisk organisation, de giver støtte til EU-oplysning, og har ifølge formanden for nævnet, Anne-Marie Meldgaard, intet med Socialdemokratiets annonce at gøre.

»Vi har gjort indsigelse overfor Socialdemokratiet i dag. Det er meget uheldigt, at vi står nævnt i den annonce,« siger hun.

Europa-Nævnet giver penge til politiske partier, som kan bruges til kampagner med henblik på oplysning om EU. Denne kampagne falder dog ifølge nævnets formand ikke inden for reglerne for kampagner om EU.

»Vi har i dag gjort Socialdemokratiet opmærksomhed på, at det her ikke er inden for de regler, vi har for at skabe debat og oplysning om Europa. Det her er ikke den type annoncer, som vi i Europa-Nævnet giver tilskud til,« siger Anne-Marie Meldgaard, formand for Europa-Nævnet.

Ikke første gang

I foråret kunne Berlingske fortælle, at Socialdemokratiet i 2017 brugte langt flere penge på politiske kampagner end andre partier. Venstre brugte 8,2 mio. kroner, mens Socialdemokratiet brugte hele 22,6 mio. kroner.

Det er ikke første gang, at Socialdemokratiet tager munden for fuld i en politisk kampagne.

Tidligere på året brugte Socialdemokratiet nye tal fra Trygfonden i deres kampagne »Lad os samle Danmark igen.«

Det eneste problem var, at Trygfonden ikke mente, at tallene var udtryk for, at »flere og flere danskere« følte sig utrygge, som kampagnen fra Socialdemokratiet hævdede.

Få måneder senere var den gal igen, da Socialdemokratiet i en Facebook-kampagne forsøgte at udstille regeringens miljøpolitik som »uambitiøs.«

Socialdemokraterne foreslog selv en afgift på plastikposer. En sådan afgift havde dog eksisteret siden 1993 og bidrog allerede med 180 mio. kroner til statskassen årligt.

Berlingske har forgæves forsøgt at få fat på Jan Juul Christensen, der er partisekretær i Socialdemokratiet og dermed ansvarlig for partiets politiske kampagner. Avisen afventer fortsat en kommentar.