Reklamemand hjalp Venstre med valgfremgang: »Jeg har aldrig nogensinde været med til noget lignende«

Reklamemanden Steffen Hjaltelin har lavet valgkampagner for Venstre gennem 15 år og været en af partiets vigtigste valgstrateger. Her fortæller han om den netop overståede valgkamp, om brugen af skræmmekampagner og om at foretage et kæmpestort sats midt i en valgkamp.

Steffen Hjaltelin har stået bag Venstres valgkampagner siden 2005. Men det er slut nu, fordi hans bureau er solgt. Han fortæller her om tankerne bag den seneste valgkamp. Linda Kastrup

Steffen Hjaltelin åbner forsigtigt glasdøren til et af reklamebureauets store mødelokaler. Gulvet er malet i orange farver, og midt i rummet står et langt hvidt mødebord. På væggen hænger seks store fladskærme, men ellers er det ikke til at se, at lokalet har udgjort det såkaldte war room bag Venstres seneste valgkampagner.

Men det er herfra, at Venstres kampagner er udtænkt og eksekveret af reklamebureauet Hjaltelin Stahl. Det er herfra, at Venstre på få sekunder kan tæppebombe hundredtusinder af danskere med bannerannoncer på alle store hjemmesider. Og det er herfra, at Steffen Hjaltelin og hans folk fem gange i døgnet på alle ugens syv dage holdt telefonmøder med ledelsen i Venstre under den seneste valgkamp.