Officielt: Regeringen og DF vil bruge 112 milliarder på motorveje, tog og cykler

En ny kæmpeplan for veje, tog og cykler i Danmark er blevet fremlagt af regeringen og Dansk Folkeparti.

Regeringen og Dansk Folkeparti har indgået en aftale til 112,7 milliarder kroner om transport i Danmark. Fold sammen
Læs mere
Foto: Bax Lindhardt

Regeringen og Dansk Folkeparti har fremlagt sin plan for veje, tog og cykeltrafik i Danmark. Planen er allerede forhandlet på plads og koster 112,7 mia. kr.

Aftalen byder blandt andet på en udvidelse af E45, midler til en ny midtjysk motorvej, udvidelser af motorvejene og ringforbindelserne på Sjælland samt en udvidelse af Fynske Motorvej syd om Odense og en tredje Limfjords-forbindelse.

Aftalen sikrer bl.a. 3,4 mia. kr. til at etablere Frederikssundmotorvejen, hvilket sættes i gang i 2022. Ligeledes forlænges Hillerødmotorvejen, og der afsættes et milliardbeløb til støjbekæmpelse i Storkøbenhavn.

»Trængsel på vejene koster hver dag samfundet dyrt, ligesom det er irriterende for den enkelte trafikant at spilde tiden i lange bilkøer,« siger transportminister Ole Birk Olesen (LA) og tilføjer, at det gerne må gå hurtigere at komme frem.

Dansk Folkepartis transportordfører, Kim Christiansen, siger, at Danmark vil hænge bedre sammen med aftalen:

»Derfor har det været vigtigt for os at prioritere både skinner og asfalt. På den måde investerer vi bredt i fremtiden for flest mulige danskere, der hver dag begiver sig ud på vejene i bil eller på cykel, eller som tager den offentlige transport.  Vi har prioriteret realisme og nærhed,« siger han.

»Realisme i forhold til økonomien og nærhed i forhold til at sikre, at hele Danmark prioriteres med denne aftale. Vi har ikke kun disponeret penge til nye skinner og nye veje. Vi afsætter også 1,9 mia. kr. ekstra til vedligehold af de veje, vi allerede har. Så færre oplever huller og urimelige ujævnheder i fremtiden,« siger DF-ordføreren.

Der er afsat penge til knudepunkter i togtrafikken til togstationerne ved Ny Ellebjerg og Glostrup, en udvidelse af Københavns Lufthavn Station samt hastighedsopgradering på jernbanen mellem Ringsted og Odense.

Milliarder til togtrafikken

Togtrafikken vil ifølge aftalen gennemgå en omfattende modernisering. Samlet set betyder det, at der investeres i jernbaneprojekter og indkøb af tog for op mod 71,5 milliarder kroner i de kommende år.

Midler afsættes desuden til en helt ny jernbane over Vestfyn fra Odense til Kauslunde ved Middelfart, som ifølge regeringen fjerner en af de store flaskehalse på skinnerne, og der prioriteres en ny bane mellem Vejle og Billund.

Ifølge aftalen vil togtrafrikken blive præget af tre store projekter de kommende år:

  • Udrulning af signalprogrammet.
  • Elektrificeringen i Østjylland mellem Fredericia og Aalborg samt elektrificering af Nordvest-banen mellem Roskilde og Holbæk/Kalundborg.
  • DSBs indkøb af »Fremtidens Tog«, der skal levere nye driftsstabile standard el-tog til de danske togpassagerer.

Københavns Lufthavn

Det årlige passagertal gennem Københavns Lufthavn Station forventes ifølge regeringen at stige mærkbart over de kommende år, og som en del af aftalen afsætter partierne 2,5 mia. kr. til udbygning af togstationen i Københavns Lufthavn. Det projekt går i gang i 2022.

Cykeltrafikken prioriteres med milliardpulje

Regeringen og Dansk Folkeparti afsætter én mia. kr. til bedre cykelinfrastruktur i hele landet som udmøntes løbende.

Parterne noterer sig, at Vejdirektoratet i 2019 har undersøgt en række strækninger på statsvejnettet, hvor der er »huller« i det sammenhængende cykelsti-net. I den forbindelse er identificeret en række projekter, som man vil undersøge nærmere som led i den løbende indsats for at styrke cykeltrafikken langs statsvejene, står der i aftalen.

Togprojekter skrottes

En række planlagte togprojekter, som var en del af fase to i Togfonden DK, som Thorning-regeringen sammen med bl.a. Dansk Folkeparti vedtog i 2014, bliver droppet. Thorning-planen indebar bl.a. superlyntog, men de penge skal i stedet bruges på motorvej, lød det allerede fra Dansk Folkepartis Kim Christiansen i begyndelsen af måneden.

Et af de afgørende elementer i Thorning-planen var, at det kun skulle tage en time at rejse med tog mellem Danmarks fire store byer, og det ville bl.a. kræve en investering på otte milliarder kroner i en togbro over Vejle Fjord og en helt ny togbane fra Skanderborg til Aarhus. De to elementer bliver nu ikke til noget.

Fase et af Togfonden DK ligger fortsat fast. Den indeholder blandt andet en ny bane over Vestfyn.