Dette er en kommentar. Den udtrykker skribentens eller skribenternes holdning. Klik her, hvis du ønsker du at sende et debatindlæg til Berlingske.

Letbanen løfter hele hovedstaden

Vi ved godt, at det bliver seks år med byggerod og trafikale udfordringer. Men når letbanen er færdig i 2025, har vi en ny, hurtig og miljørigtig, kollektiv trafikløsning, der binder vores hovedstad sammen på tværs af S-togslinjerne og gør det nemt at komme til arbejde, uddannelse, hospitalet, kultur og natur. Det er vi rigtig mange, der glæder os til.

letbane
Region Hovedstaden ønsker at investere i god infrastruktur til borgere og virksomheder med en letbane: Letbaner er hurtige og bekvemme og skyder med stor succes frem i mange af Europas storbyer.  Fold sammen
Læs mere
Foto: Henning Bagger

Berlingske skriver i sin leder 26. januar, at Hovedstadens Letbane er en ringe investering, som bør stoppes nu – selvom byggeriet netop er gået i gang.

Vi, der bor, arbejder og studerer langs letbanen, ser hver dag, hvordan biler holder i kø, medarbejdere har svært ved at komme på arbejde, og patienter har svært ved at komme på hospitalet. Trængsel er et af de største problemer i hovedstadsområdet, og mange borgere lever i et støjhelvede. Selvkørende biler kan ikke erstatte kollektiv trafik. Frem mod 2050 vokser hovedstaden med 200.000 borgere. Det svarer til at flytte Odense til hovedstaden. Derfor skal der skabes mere plads på vejene og løsninger, der kan flytte mange mennesker på én gang.

Trængselskommissionen fremhævede i 2013 letbaner som en god måde at skabe højklasset offentlig transport mellem »fingrene«, og Movia bekræftede i 2016, at de såkaldte hurtigbusser ikke vil kunne håndtere de mange passagerer på strækningen. Letbaner er hurtige og bekvemme. Derfor skyder letbaner også med stor succes frem i mange af Europas storbyer.

Samtidig skaber letbanen – som Berlingske helt korrekt skriver – vækst omkring sig. Private og offentlige bygherrer ser en fordel i at investere langs en letbane. For hvor en buslinje kan flyttes, er skinner en garanti for, at infrastrukturen er fremtidssikret. Det fik vi bekræftet så sent som i sidste uge på en konference arrangeret af Estate Media. Her fortalte ejendomsmæglere og developere om virksomhedernes store lyst til at bo og investere langs letbanen.

Trine Græse Fold sammen
Læs mere

Henrik Rasmussen Fold sammen
Læs mere

Investeringer og vækst gavner ikke kun Vestegnen, men hele Danmark. Det anerkendes også i forslaget til en ny hovedstadsstrategi, at Københavns omegnskommuner huser mange mennesker og ikke mindst virksomheder, som er med til at drive hele Danmarks vækst fremad. Derfor kan vi altså ikke have en infrastruktur, der halter bagefter og gør alle medarbejdere afhængige af bilen. Her er der brug for løsninger, som både hjælper mennesker i det daglige, letter trængslen og binder hovedstadsområdet bedre sammen. Derfor er der brug for Hovedstadens Letbane.

Som medlemmer af Hovedstadens Letbanes bestyrelse og repræsentanter for ejerne af projektet undrer vi os også over timingen i denne udmelding. For ikke nok med, at de første spader netop er sat i jorden. Planlægning og undersøgelser har været i gang i ti år, og offentligheden er blevet inddraget gennem borgermøder, høringer og lokal debat. En proces, der gør, at vi nu står med et solidt projekt, som kan bidrage til at løfte hele hovedstadsområdet. Og der er intet nyt eller overraskende i, at letbanen giver et samfundsøkonomisk underskud. Det har vi vidst siden den udredning om letbanen, som beslutningen om at bygge Hovedstadens Letbane bygger på, blev offentliggjort i 2013.

Og her er vi nok vidne til den allerstørste misforståelse i Berlingskes leder, nemlig at letbanen skal være en god forretning. Alle, der arbejder med infrastruktur ved, at kollektiv trafik koster penge – mange penge. Og at bygge en letbane, som er fyldt op fra start, er en ualmindelig kortsigtet løsning.

»Nej, lad os nu få bygget den letbane færdig så hurtigt som muligt.«


Når vi - 11 kommuner og Region Hovedstaden - er fuldstændig enige om, at vi vil have en letbane, er det fordi vi ønsker at investere i god infrastruktur til vores borgere og virksomheder.

At trække stikket nu, sådan som Berlingske foreslår, er en absurd tanke og spild af gode danske skattekroner.

Nej, lad os nu få bygget den letbane færdig så hurtigt som muligt. Der har allerede været mange forsøg på benspænd undervejs. Når det alligevel er lykkedes at nå hertil, er det alene fordi, at letbanen er et godt og vigtigt projekt for hele hovedstaden.

Og vi ved godt, at det bliver seks år med byggerod og trafikale udfordringer. Men når letbanen er færdig i 2025, har vi en ny, hurtig og miljørigtig, kollektiv trafikløsning, der binder vores hovedstad sammen på tværs af S-togslinjerne og gør det nemt at komme til arbejde, uddannelse, hospitalet, kultur og natur. Det er vi rigtig mange, der glæder os til.

Trine Græse (S) er borgmester, Gladsaxe Kommune, samt næstformand i bestyrelsen for Hovedstadens Letbane, og Henrik Rasmussen (K), borgmester, Vallensbæk Kommune, samt medlem af bestyrelsen for Hovedstadens Letbane.