I en artikel beskrev B.T. en økonomisk usikkerhed forbundet med det enorme anlæg af Lynetteholm, og artiklen har efterfølgende affødt en såkaldt gendrivelse fra Transportministeriet.
»Mit ministerium laver meget usædvanligt en gendrivelse,« sagde transportminister Benny Engelbrecht (S), da han var gæst i Berlingskes podcast »Pilestræde«.
Her satte han også ord på en omdiskuteret video, hvor han under det første spadestik til Lynetteholm nægtede at lade sig interviewe af B.T., hvis ikke journalisten erkendte, at projektets økonomisk »hviler i sig selv«.
B.T. har blandt andet beskrevet, at de fremtidige indtægter fra salg af byggegrunde i det store anlægsprojekt kan svinge fra 8,6 milliarder kroner til 39,8 milliarder kroner.
Nu kan B.T. på baggrund af en aktindsigt fortælle, at det var Benny Engelbrecht selv – ikke hans ministerium – der ønskede at gå i rette med historien om Lynetteholms økonomi:
»Ministeren vil gerne have en tekst til hjemmesiden, der går i rette med B.T.s historie om Lynetteholm,« lyder formuleringen fra ministeriets embedsværk.
Usagligt spin
Og B.T. skriver, at Transportministeriet hverken før eller efter gendrivelsen har henvendt sig til B.T. med henblik på at få rettet eventuelle faktuelle fejl fra artiklen.
En gendrivelse er rent formelt en form for modsigelse eller modtræk med henblik på at blotte svagheder eller fejl i eksempelvis et udsagn – eller en artikel.
Over for dagbladet påpeger Oluf Jørgensen, der er mediejurist og forskningschef emeritus på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, at ministeriet havde mulighed for at benytte medieansvarslovens regler og anmode om rettelser af fejl eller sende en klage til Pressenævnet, hvis den var gal i B.T.s artikel.
Det er dog ikke sket, og Oluf Jørgensen betragter derfor gendrivelsen som »usagligt spin«.
»Der »kan« ske rigtig meget«
B.T har stillet en række konkrete spørgsmål til Benny Engelbrecht, som han ikke svarer på. Blandt andet hvorfor han ikke henvendte sig til mediet for at få rettet eventuelle faktuelle fejl i deres artikel.
»Der er et meget stort spænd i vurderingen af, hvad byggegrunde på Lynetteholm koster om 15 år – buddet i rapporten fra EY er mellem 8,6 milliarder og 39,8 milliarder. Prisen på nødvendig infrastruktur er 12,7 milliarder, så det er ikke faktuelt forkert, når B.T. skriver, at det »kan« ende med en regning, for der »kan« ske rigtig meget. Det er bare ikke retvisende, når udgifterne til nødvendig infrastruktur er meget tæt på det laveste skøn for indtægter og rigeligt inden for det realistiske skøn,« skriver ministeren til B.T.
Benny Engelbrecht er i disse dage og uger også genstand for en heftig kritik fra regeringens støttepartier, hvor han er under anklage for at have vildledt og tilbageholdt tal om klimaeffekten i den 160-milliarder dyre »Infrastrukturaftale 2035«, der blev indgået i 2021.
Selv har ministeren beklaget forløbet, men understreget at der ikke er tale om vildledning. Han skal i samråd om sagen torsdag den 3. februar.