LA-politiker beklager Facebook-opslag om »nye silikonebabser«

Folketingsmedlem Laura Lindahl (LA) skrev mandag på Facebook, at det vil være en god idé med lavere skatter i Danmark, så alle kan få råd til »nye silikonebabser«. LA-politikeren, der efterfølgende kom i modvind som følge af opslaget, beklager nu sin udmelding.

folketingsvalg2019
»Jeg tror, dette opslag ligger på den forkerte side af, hvad der kommer til at være godt. Men det vil sikkert skabe opmærksomhed,« siger professor Mark Ørsten om Laura Lindahls Facebook-opslag. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Bech/Ritzau Scanpix

Liberal Alliances Laura Lindahl stemplede mandag aften ind i valgkampen med »endnu en god grund til at sænke skatten«:

»Alle skal ha' råd til nye silikonebabser,« skrev hun på sin Facebook-profil.

Laura Lindahl begrundede opslaget med, at hendes egne »patter« næsten hænger ved knæene, efter at hun har ammet to børn.

Efterfølgende kom LA-politikeren i modvind på grund af opslaget, og nu beklager hun sin egen udmelding.

»I går lavede jeg en opdatering, som i mine øjne var sjov og måske lidt kæk. Jeg kan se, at mange ikke deler den opfattelse.«

»Jeg er ked af det, hvis nogen tænker, at Liberal Alliances skattepolitik kun er et spørgsmål om råd til silikonebryster. Det er på ingen måde tilfældet – vores skattepolitik går grundlæggende ud på, at folk skal kunne beholde flere af deres egne penge.«

Opslaget kommer, efter at hendes partikollega Joachim B. Olsen indrykkede en annonce på pornohjemmesiden Pornhub.

»Når du er færdig med at gokke, så stem på Jokke,« lød det i annoncen.

Et tveægget sværd

Til spørgsmålet om, hvad formålet er med et sådant opslag, svarer Mark Ørsten, professor i medier på Roskilde Universitet og forfatter til bogen »Politisk kommunikation«, at det i bedste fald er flere personlige stemmer.

Mark Ørsten påpeger, at det er svært at trænge igennem på sociale medier. I denne valgkamp – modsat i 2015 – er der ifølge professoren endnu flere politikere, der forsøger at benytte sociale medier som kanal for deres egen politiske kommunikation.

»Konkurrencen om opmærksomheden er øget. Noget af det, der slår igennem på sociale medier, er noget med kant. Noget, der kan forarge eller opfattes som sjovt,« siger Mark Ørsten og fortsætter:

»Jeg tror, dette opslag ligger på den forkerte side af, hvad der kommer til at være godt. Men det vil sikkert skabe opmærksomhed.«

Mark Ørsten kalder de sociale medier »et tveægget sværd«. Det, man selv synes er morsomt, er ikke sikkert, at andre mennesker også synes, påpeger han.

»Og så kan det skabe negativ opmærksomhed. Men sociale medier glemmer hurtigt. For eksempel toppede Mette Frederiksens posts fra sygesengen, men i meget kort tid. Det samme kan siges om Alternativets valgplakat i is,« siger han.

Berlingske interviewede professor Mark Ørsten, før Laura Lindahl beklagede sit Facebook-opslag.

Laura Lindahl vendte ikke tilbage på Berlingskes henvendelser.