Jernbanen til Billund vil medføre mere biltrafik i området: »Det her projekt er simpelthen så dårligt på alle parametre«

Hvis regeringen endeligt beslutter sig for at bygge en jernbane fra Vejle til Billund, vil det betyde, at bilisterne i Midtjylland – når banen står færdig – tilsammen vil skulle køre op mod 348.000 ekstra km om året for at komme omkring. Enhedslisten erkender, at det er uundgåeligt men vil stadig have banen opført.

Selvom en jernbane til Billund vil øge biltrafikken i området og samfundsmæssigt er en dårlig investering, så mener Enhedslistens transportordfører, Henning Hyllested, fortsat, at banen skal bygges. Thomas Lekfeldt

Der ligger en bunden opgave på skrivebordet hos den nyudpegede transportminister Benny Engelbrecht (S). Efter sommerferien skal han tage stilling til, om den planlagte jernbaneforbindelse fra Vejle til Billund – i folkemunde kaldet »Tullebanen« efter DF-leder Kristian Thulesen Dahl – fortsat skal bygges.

Jernbaneforbindelsen var således ikke blot en del af den transportpolitiske aftale, som de blå partier indgik før valget og altså ikke fik flertal for at udmønte. Den var også et led i forliget om den såkaldte togfond, som de røde partier og Dansk Folkeparti indgik i forrige valgperiode.