To DF-aftryk i en aftale til 113 milliarder har fået de lokales temperamenter i kog: »Hvis Thulesen Dahl så gerne vil have det tog, så må han selv betale for det«

Investeringer i veje, broer og jernbaner får stor betydning, når kandidaterne om kort tid skal føre valgkamp i forsamlingshusene rundt om i Danmark. Det gør, at politikere vælger at prioritere projekter, der ikke nødvendigvis giver samfundsøkonomisk mening, mener politiske kommentatorer. Berlingske har besøgt to af de områder, hvor politikere vil anlægge projekter, der ifølge eksperterne ikke vil skabe værdi for samfundet.

Billundbanen kan komme til at krydse den mark, hvor æslet Pedro græsser året rundt. Det frustrerer Pedros ejer Martin Fogh Skovlyst, at »vi skal bruge en milliard kroner på det projekt«. Michael Drost-Hansen

Køen bevæger sig langsomt frem mod den blå bus, der lige er trillet ind på bane 2. Folk skutter sig og knuger kaffekopperne, mens de en efter en træder ombord i rute 43. I gåsegang tager det lang tid at fylde bussen, der allerede er forsinket, og som efter planen skal forlade Vejle Trafikcenter et minut efter ankomsten.

Det tager godt ni minutter at få alle ombord, inden bussen - der uden at ville det, er blevet en del af valgkampen - helt proppet med passagerer sætter kurs mod Billund og Billund Lufthavn.