Han kan godt mærke det lidt i benene, og når trafikken i Roskilde spidser lidt for meget til.
Men hovedet og køreegenskaberne fejler ikke noget hos 70-årige Jens Svend Hjulgaard, der trods sin fremskredne alder, fortsat kører bus for Arriva i Roskilde.
»Hjernemæssigt synes jeg, det kører meget godt. Og jeg får da også stadig ros for det arbejde, jeg udfører. Det er jo også med til at gøre, at jeg bliver ved,« siger han.
Jens Svend Hjulgaard var ellers gået på pension sidste år, men så kom konen, som også er buschauffør, hjem med et tilbud, han ikke kunne afslå.
»Det går ud på, at jeg får 80 procent i løn. Jeg arbejder 80 procent af den normale arbejdstid. Og så får jeg indbetalt 100 procent i pension,« forklarer den 70-årige chauffør, der har kørt bus i Roskilde i mere end 25 år.
Han og konen har nu begge en ekstra ugentlig fridag, får lidt mindre i løn, men stadig det samme ind i pension. Og det er indtil videre en langt bedre løsning for dem, end hvis Jens Svend Hjulgaard var pensionist.
»Jeg kunne ikke holde ud at rende rundt derhjemme, for hvis jeg er derhjemme, så laver jeg ikke det store - her er jeg trods alt sat i arbejde det meste af dagen,« siger han.
Jens Svend Hjulgaard er en del af en positiv statistik: Flere og flere ældre vælger at blive længere tid på arbejdsmarkedet.
I løbet af de seneste 15 år er antallet af personer over 65 år i beskæftigelse omtrent fordoblet, fra 64.000 personer i 2000 til 124.000 personer i 2015. Det viste nye tal fra Finansministeriet i sidste uge.
»Der er en automatisk udvikling på det her område, hvor flere folk hvert år vælger at blive længere tid på arbejdsmarkedet helt af sig selv. Fordi folk bliver bedre uddannet, får et bedre helbred og seniorordninger breder sig på arbejdsmarkedet,« fortæller arbejdsmarkedsforsker Per H. Jensen fra Aalborg Universitet.
Politisk vil det i den kommende tid blive diskuteret, hvordan man kan få flere som Jens Svend Hjulgaard til at blive længere tid på arbejdsmarkedet - uden at røre ved pensionsalderen.
Inden for kort tid ventes regeringen nemlig at præsentere en ny 2025-plan. Og selvom debatten om pensionsalder er begravet, fortalte statsminister Lars Løkke Rasmussen søndag til DR, at det fortsat er målet med regeringens kommende udspil at »motivere danskerne« til at arbejde længere.
»Det er stadigvæk sådan, at i takt med vi lever længere, så har vi brug for, at friske danskere bliver lidt længere på arbejdsmarkedet, hvis vi skal kunne frigøre penge til fremtidens velfærd,« sagde Løkke til DR.
Nødvendig arbejdskraft
For Arriva, som har sat flere seniorordninger i søen, har det nærmest været en nødvendighed at holde ældre medarbejdere som Jens Svend Hjulgaard og hans kone kørende.
Hver fjerde af Arrivas ansatte er nemlig i dag over 60 år, og fire ud af ti af dem arbejder enten på en aftrapningsordning, på deltid eller som timelønnet.
»Vi har simpelthen et behov for at fastholde vores mange dygtige medarbejdere. Og vi tror på, at det med at blive på arbejdsmarkedet ikke bare handler om at sætte en dato for pension, men at lave nogle fleksible ordninger for vores ansatte,« fortæller Corporate Affairs Direktør Marianne Bøttger.
Også hos Ældre Sagen mener de, at debatten om tilbagetrækning bør handle om fleksible ordninger for de ældre.
»Der er allerede en rivende udvikling i gang på området, fordi der er sket et paradigmeskifte de senere år. Virksomheder og organisationer er i fuld gang med at løse den her udfordring, så man burde egentlig bare lade det blive sådan som politiker,« siger seniorkonsulent Bent Matthiassen.
Regeringen har nu droppet at hæve pensionsalderen, hvilket ellers ville give et milliardbeløb til det økonomiske råderum i 2025. Men ifølge Kristian Thulesen Dahl (DF) kan der sagtens findes penge på andre måder end ved at hæve pensionsalderen.
»Jeg ved selvfølgelig godt, at hvis du hæver folks pensionsalder, så boner det direkte ind på bundlinjen ovre i Finansministeriet. Men hvis du nu alligevel kan få folk til at arbejde længere med nogle andre positive løsninger, så boner det altså også ud. Vi kan bare ikke tælle det med fra starten, men det boner ud - i rigtige menneskepenge,« siger han.
(Artiklen fortsætter under billedet)
Flere vender tilbage fra pension
Arriva har ifølge Marianne Bøttger fundet en del af løsningen i form af deres forskellige seniorordninger - og historien om Jens Svend Hjulgaard er langt fra enestående hos dem.
»Vi har efterhånden mange eksempler på, at folk har valgt at gå på pension eller efterløn, men efterfølgende valgt at vende tilbage, fordi det simpelthen har været for hård en overgang, at de har savnet deres kolleger eller et arbejde at stå op til,« siger hun.
For Jens Svend Hjulgaard fortsætter arbejdet nok et par år endnu. Så er huset i Albertslund nemlig blevet sat i stand og klar til salg, og så kan han og konen måske stoppe med at arbejde samtidig.
»Jeg kan da godt mærke, at bentøjet ikke er, som da jeg var 50 eller 60 år. Men så længe jeg ikke har besvær med det, så går det jo nok,« siger han og bemærker, at de også har nogle hårde mødetider tidligt om morgenen.
Omvendt betyder den ekstra ugentlige fridag, at han kan bruge mere tid sammen med konen i deres campingvogn, der ligger på en helårsplads i Havnsø.
»Jeg er rigtig glad for, at firmaet har den ordning. Men nogle gange kan man altså godt blive træt af at sidde bag rattet i bussen - det kan man da,« siger Jens Svend Hjulgaard.