Hummelgaard angreb Østerbros »absolut øvre middelklasse« for at handle hos Nemlig.com – nu kommer han med sjælden erkendelse

I et interview med Kristeligt Dagblad indrømmer beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S), at Socialdemokratiets »iver« efter at tale til arbejderklassen ikke længere er holdbar. Kursskiftet er allerede tydeligt.

»I vores iver efter at genetablere Socialdemokratiets historiske rolle som arbejderklassens talerør har vi forsøgt at være meget, meget tydelige i vores politik og retorik. Og det har været utrolig vigtigt for os at gøre,« siger beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) til Kristeligt Dagblad. Der er dog et »men«. Søren Bidstrup (arkiv)

Det skabte forargelse og kritik, da beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard (S) i foråret 2021 kaldte kunder i »den absolut øvre middelklasse, der måske bor på Østerbro« for en del af problemet i sagen om i Nemlig.com.

Ordene faldt i Politiken, der også havde afdækket en række problematiske arbejdsforhold i dagligvarevirksomheden.

Ministeren blev – ligesom den øvrige socialdemokratiske top siden er blevet – kritiseret for »københavnerbashing« og for at skabe en unødig splittelse mellem land og by, Produktionsdanmark og storbysnuderne.

Den splittelse har udhulet Socialdemokratiets gunst blandt storbyvælgerne, og nu erkender Peter Hummelgaard over for Kristeligt Dagblad, at dét skal være slut, og at stikpillerne mod Nemlig.com-kunderne var både »dumme« og »bøvede«.

»I vores iver efter at genetablere Socialdemokratiets historiske rolle som arbejderklassens talerør har vi forsøgt at være meget, meget tydelige i vores politik og retorik. Og det har været utrolig vigtigt for os at gøre,« siger han til avisen og fortsætter:

»Men nu er vi også nået frem til en erkendelse af, at vi skal gøre os mere umage for at vise, at det socialdemokratiske telt er stort nok, og at det opleves som stort nok for dem, der ikke tilhører arbejderklassen, men som solidariserer sig med den.«

Økologi og litteratur

Den socialdemokratiske partitop indrømmer således, at strategien med at orientere sig væk fra storbyvælgeren ikke længere gavner mere, end den skader.

Kursskiftet afspejler sig også i partiets nye videokampagne med statsminister Mette Frederiksen (S), der målrettet orienterer sig mod litteraturinteresserede københavnere i alderen 18-45 år, som går op i økologi.

Altså de vælgere, der formentlig valgte Socialdemokratiet fra ved kommunalvalget i 2021.

»Det er tydeligt, at partiet nu reagerer på den stabile sivning af vælgere, man har oplevet i de store byer. Her fylder den grønne omstilling og klimakampen mærkbart mere, og her har Socialdemokratiet et voldsomt efterslæb. Det startede allerede ved folketingsvalget i 2019,« har Henrik Kjerrumgaard, kommunikationsekspert og tidligere særlig rådgiver, sagt om den nye kampagne til B.T.

Det øgede fokus på den grønne omstilling viste sig da også tydeligt i Politikens søndagsavis 13. januar, hvor Mette Frederiksen i en kronik – poserende i Morten Korch'ske omgivelser – erklærede, at hun ikke længere er rød, før hun er grøn.

For at slutte, hvor vi startede – med Nemlig.com – viste det sig i foråret 2021, at en lang række af S-regeringens ministerier selv var flittige kunder hos dagligvarevirksomheden.