Lars Løkke Rasmussen har brugt det til som statsminister at præsentere en stor, økonomisk plan med betydning for tusindvis af danskere.
Inger Støjberg har brugt til gang på gang at sætte Danmark på den anden ende i værdidebatten.
Og langt de fleste politikere og partier bruger det efterhånden som et centralt værktøj til at kommunikere med vælgerne.
Facebook er på mange måder blevet en magtfaktor i dansk politik og kommunikation.
Flere politikere har i dag flere følgere på Facebook end de store, traditionelle medier har – og det sker ikke sjældent, at politikerne bruger penge på at »booste« deres opslag på det sociale medie for at komme i kontakt med så mange som overhovedet muligt.
Årsagen skal ifølge ekspert Benjamin Rud Elberth, der rådgiver politikere i deres brug af sociale medier, findes i den enorme rækkevidde – og dermed magt – politikerne har fået på Facebook.
»Politikerne behøver slet ikke andre medier«
»Man kan ikke være politiker uden at mestre Facebook. Det er den primære kanal for en politiker i dag. Det er Lars Løkkes primære kanal – vi har en Facebook-statsminister – og han har nu så meget power, at han med et tryk på knappen kan nå hele den danske befolkning,« siger Elberth og tiæføjer:
»Politikerne behøver slet ikke andre medier. De er blevet deres eget medie. De er blevet deres egen avis og TV-station.«
Men Facebook er også blevet et værktøj til at undgå kritiske spørgsmål, mener Elberth – der er blevet til den moderne »platform for spin«, som han siger.
»Politikerne er blevet så trænede, at de skriver deres version af sagen på Facebook, og så går de hjem. Så har de vist åbenhed – men de har ikke gjort det over for medierne. De kan også gå ud og tage brodden af en kritisk historie og fortælle deres egen lækre, velsmurte version af sagen.«
Politikerne skal dog også passe på – for hvis man bare skriver noget uden at tænke sig om, så kan det forfølge én længe.
»Man får et chok over, hvor mange politikere, der trykker på knappen uden at tænke sig om. Fordi de har en kanal uden filter glemmer de at tænke, teste og spørge en rådgiver. På den måde kan man få skabt en dårlig sag og piske rundt efter den i flere dage,« siger Benjamin Rud Elberth.
Og hvem af de danske politikere er så størst på Facebook?
Berlingske har kigget lidt rundt og samlet listen over de 20 aktive danske politikere, som har flest følgere – og dermed størst base for at flytte magt på de sociale medier.
Se listen her:
1) Lars Løkke Rasmussen (V), statsminister: 201.000 følgere
2) Johanne Schmidt Nielsen (Ø), medlem af Folketinget: 150.000 følgere
3) Pia Kjærsgaard (DF), Folketingets formand: 137.000 følgere
4) Inger Støjberg (V), udlændinge- og integrationsminister: 113.000 følgere
5) Villy Søvndal (SF), regionsrådskandidat: 96.000 følgere
6) Anders Samuelsen (LA), udenrigsminister: 95.000 følgere
7) Zenia Stampe (R), folketingsmedlem: 74.000 følgere
8) Kristian Thulesen Dahl (DF), partiformand: 66.000 følgere
9) Mette Frederiksen (S), partiformand): 63.000 følgere
10) Morten Messerschmidt (DF), EU-parlamentatiker: 62.000 følgere
11) Peter Skaarup (DF), folketingsmedlem: 58.000 følgere
12) Dan Jørgensen (S), folketingsmedlem: 56.000 følgere
13) Pia Olsen Dyhr (SF), partiformand: 55.000 følgere
14) Uffe Elbæk (ALT), partiformand: 54.000 følgere
15) Margrethe Vestager (R), EU-Kommissær: 54.000 følgere
16) Pernille Skipper (Ø), politisk ordfører: 44.000 følgere
17) Mattias Tesfaye (S), folketingsmedlem: 44.000 følgere
18) Naser Khader (K), folketingsmedlem: 44.000 følgere
19) Søren Pind (V), uddannelsesminister: 42.000 følgere
20) Søren Pape Poulsen (K), justitsminister: 37.000 følgere
Note: Tallene baserer sig på politikernes offentlige sider - og altså ikke deres profiler, hvis de har én sådan. Undtagelsen er Naser Khader, hvis profil er den primære Facebook-kanal. Tallene er opgjort i hele tusinder og indsamlet om aftenen onsdag den 29. marts 2017.