For dyrt: Transportministeren afviser tiltag for at øge salget af elbiler

Den norske regering har indført en række tiltag for at få forbrugerne til at gå efter elbilerne, og de virker. Men den danske transportminister afviser at gøre dem eksemplet efter. Det vækker forundring og skuffelse hos regeringens støttepartier.

Regeringens støttepartier er klar til at gøre, hvad der skal til for at få forbrugerne til at investere i elbiler, mens transportministeren afviser at lade sig inspirere af Norges succes. Fold sammen
Læs mere
Foto: JONATHAN NACKSTRAND

I Norge kan man i dag købe en elbil, der er momsfritaget og samtidig slippe for de fleste andre skatter og afgifter, mens man er med til at reducere sit CO2-udslippet. Det har resulteret i, at i første halvår af 2019 har såkaldte nuludslipsbiler erobret en markedsandel på 40 procent af det samlede salg af personbiler i Norge.

Men drømmer man om det samme herhjemme, kan man indtil videre kun skele misundeligt til Norge, for transportminister Benny Engelbrecht (S) har netop været i Oslo for at sætte sig ind i den norske elbilsatsning. Og han mener, at den er for dyr at indføre i Danmark. Det skriver Politiken.

»Min norske kollega lægger ikke skjul på, at de er nået meget langt i Norge. Men som han siger: »Det er frygtelig dyrt«. Det har virkelig kostet mange penge. 5-6 milliarder norske kroner i afgiftstab. Formentlig er der et endnu større beløb i afledte effekter. Det er en regning, man bare må sige, ville være for høj i en dansk kontekst,« siger Benny Engelbrecht til Politiken.

Det vækker både forundring og skuffelse hos partierne bag det forståelsespapir, som i sommer var grundlaget for dannelsen af statsminister Mette Frederiksens socialdemokratiske etpartiregering. Her blev Socialdemokratiet, SF, Enhedslisten og de Radikale enige om, at en ambitiøs målsætning om 70 procents reduktion af drivhusgasserne i 2030 var altafgørende, herunder at salget af nye diesel- og benzinbiler skulle ophøre fra 2030.

De Radikales klimaordfører, Ida Auken, håber, der kommer højere ambitioner, mens formand for SF, Pia Olsen Dyhr, kalder det »nedslående«, at transportministeren ikke har et mere åbent sind.

»Vi skal selvfølgelig kigge på kommissionens anbefalinger, men i Danmark tror jeg ikke, at provenutabet bliver så stort, eftersom der ikke bliver købt elbiler af nogen større volumen. Man skal have åbenhed over for en momsfritagelse, og jeg så gerne, at man ikke havde afgift overhovedet på elbiler, indtil der kommer størrelse i det,« siger partiformand Pia Olsen Dyhr (SF) til Politiken.

Det er ikke første gang, man i Danmark afviser at følge det norske eksempel, når det kommer til salget af elbiler. I begyndelsen af året afviste daværende transportminister Ole Birk Olesen (LA) at hente erfaringer fra Norge.

I 2019 forventer norske eksperter, at der bliver solgt lige så mange elbiler som benzin- og dieselbiler i Norge. I Danmark udgjorde salget af elbiler under én procent af det samlede bilsalg i 2018.